Ny klinisk enhed ansætter professor

Peter Christensen er netop blevet professor på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital. Professoratet er tilknyttet Pelvic Floor Unit, en klinisk enhed, der skal tage hånd om patienter med bækkenbundsproblemer.

Peter Christensen, der netop er ansat som professor på AU og AUH bliver i sin nye stilling en del af Pelvic Floor Unit på Aarhus Universitetshospital.

Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har ansat Peter Christensen som professor. I sin nye stilling bliver Peter Christensen en del af Pelvic Floor Unit på Aarhus Universitetshospital, en klinisk enhed, hvor man på tværs af afdelinger arbejder sammen om patienter med funktionsforstyrrelser i bækkenbundsorganerne.

”Visionen her er at modne et multimetodisk forskningscenter på tværs af gængs specialeopdeling,” forklarer Peter Christensen og understreger, at fire afdelinger skal arbejde sammen omkring at lave bedre forløb for patienterne på centret.

Kigger på, hvordan naboorganerne fungerer

Pelvic Floor Unit bliver en sammenlægning af fire specialklinikker fra fire forskellige afdelinger i en fælles ambulatorieenhed. De fire specialklinikker er Analfysiologisk Klinik, Urogynækologisk Klinik, Center for Vandladningsforstyrrelser og dele af Center for Børneinkontinens.

”Vi vil udnytte, at vi har samme tværfaglige tilgang til patienterne, og at de avancerede undersøgelsesteknologier ligner hinanden meget. Behandlingerne er også ofte nært beslægtede og har indvirkning på, hvordan ’naboorganerne’ fungerer,” siger Peter Christensen.

Peter Christensen selv har forsket i udredning og behandling af funktionelle tarmsygdomme i en årrække, og den erfaring vil han naturligvis gøre brug af i sin nye ansættelse.

”Forskningsområder på centret bliver smart dataopsamling, nervemodulation af funktionelle tarm- og blæreproblemer, obstetriske sphincterskade, neurogen tarmdysfunktion, funktionel rehabilitering efter kræftbehandling og avanceret biomekaniske teknikker,” fortæller professoren.

Professor Peter Christensen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og