Mange vokser ikke fra vokseværk

Et nyt forskningsprojekt fra Aarhus Universitet viser, at mange unge har knæsmerter gennem flere år. Smerterne går ud over både sportsaktiviteter og livskvalitet.

3.000 unge har deltaget i ph.d.-undersøgelsen fra Aarhus Universitet af unge og knæsmerter.
3.000 unge har deltaget i undersøgelsen af unge og knæsmerter.

Mange unge har gennem årene måtte affinde sig med diagnosen ”vokseværk”, når de klagede over ondt i knæene. Nu viser en nyt ph.d.-studie med 3.000 unge, at knæsmerterne ofte varer ved:

”I undersøgelsen kan vi se, at hver tredje ung mellem 12 og 19 år har problemer med ondt i knæene. Syv procent af de unge oplever daglige knæsmerter i den forreste del af knæet,” siger fysioterapeut og ph.d.-Michael Skovdal Rathleff fra Aarhus Universitet, og uddyber:

”Mere end halvdelen har stadig problemer efter to år, så det er altså ikke nødvendigvis noget, man vokser fra.”

Dårligere livskvalitet

Undersøgelsen tyder dermed på, at knæsmerter er et større problem end hidtil antaget. Der er ifølge forskeren flere gode grunde til at tage knæsmerter mere alvorligt fremover:

”Hvis knæsmerter ikke bliver behandlet er der stor risiko for, at smerterne bliver kroniske. Og det har jo selvsagt store konsekvenser for den enkeltes hverdag og udfoldelsesmuligheder. Faktisk viser vores undersøgelse, at disse unge har lige så mange smerter, symptomer og nedsat livskvalitet, som unge, der står på venteliste til korsbåndrekonstruktion, og som 75-årige der har fået et nyt knæ seks måneder tidligere.

”For det andet kan vi se, at denne gruppe unge ofte stopper med at dyrke sport på grund af knæsmerterne. Dette er selvfølgelig ekstremt uheldigt, da vi ved, at det er meget svært at komme i gang igen, når først man er stoppet, ” siger Michael Skovdal Rathleff.

Andre undersøgelser viser, at cirka hver tredje voksne dansker har smerter i knæene, og at ca. 25 procent af de patienter, der får nyt knæ pga. artrose i knæskalsleddet, angiver at have haft knæsmerter siden ungdommen. Dette tyder på, at artrose i knæskalsleddet i nogle tilfælde kan starte med knæsmerter i ungdomsårene.

Behov for tidligere behandling

Den gode nyhed er, ifølge Michael Skovdal Rathleff, at smerterne forsvinder med den rette træning hos op mod halvdelen af de unge. Det kan dog være en udfordring at få træningen passet ind i de unges hverdag. Og det er vigtig med en tidligere indsats:

”Det er bekymrende, at smerterne kun forsvinder hos halvdelen af de unge, der faktisk får træning. Noget tyder på, at vi bør starte behandlingen noget før, hvor det er lettere at kurerer smerterne. Det betyder ikke nødvendigvis, at alle unge med dårlige knæ skal gå til fysioterapeut. Et tættere samarbejde mellem fysioterapeuter og praktiserende læger om, hvordan man bedst muligt hjælper de unge, kan også være en løsning,” afslutter Michael Skovdal Rathleff.

Undersøgelsens resultater er publiceret i det anerkendte videnskabelige tidsskrift BMC Pediatrics.

Fakta om undersøgelsen

• 3.000 unge deltog i 2011 i en indledende spørgeskemaundersøgelse.
  • De unge var 12-19-årige elever på folkeskoler og gymnasier i Aalborg Kommune.
  • 504 unge mellem 15 og 19 år, der angav at have knæsmerter, blev efterfølgende fulgt.
  • 153 af disse fik diagnosticeret Patellofemoralt Smertesyndrom (PFP), som er den mest almindelige og mest alvorlige knædiagnose.
  • 55 procent af de unge med PFP havde stadig knæsmerter efter to år.
  • Michael Skovdal Rathleff forsvarede d. 16. juni sin ph.d. om emnet.

Fysioterapeut og ph.d. Michael Skovdal Rathleff
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og