Forsker fra AU og AUH modtager millionbevilling

Ole Hilberg fra Aarhus Universitet (AU) og Aarhus Universitetshospital (AUH) er med i det forskerteam, der netop har modtaget en bevilling fra InnovationsFonden til at udvikle en test for tuberkulose.

Overlæge og ekstern lektor Ole Hilberg, Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed og Aarhus Universitetshospital, Lungemedicinsk Afdeling B.

Tuberkulose er et af verdens største sundhedsproblemer, og en tredjedel af verdens befolkning er smittet og har sygdommen latent liggende i kroppen. Nu skal et dansk forskningsprojekt udvikle ny og følsom teknologi til at finde frem til, hvem der er i risikogruppen for at blive syge af tuberkulose.

InnovationsFonden investerer tre millioner kroner i udviklingen af teknologien.

”Vi kan sagtens behandle tuberkulose. Men vi er ikke ret gode til at udpege de smittebærere, som på sigt vil blive syge af tuberkulose. Det er en stor begrænsning, og det er her, at dette projekt kan blive revolutionerende,” siger Ole Hilberg.

I dag kan man identificere smittede med tuberkulose ved hjælp af forskellige immunologiske tests, men det er en stor udfordring at udpege den lille andel, som udvikler aktiv tuberkulose. I praksis er det fuldstændigt uforudsigeligt, hvem der aldrig bliver syge, og hvem der udvikler aktiv tuberkulose og dermed også kan give sygdommen videre.

Et skøn er, at 8,6 millioner mennesker udvikler aktiv tuberkulose om året, og for 1,5 millioner får det en dødelig udgang.

Overlæge, ekstern lektor Ole Hilberg
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed og
Aarhus Universitetshospital, Lungemedicinsk Afdeling B.
Direkte telefon: 7846 2091
OH@mil.au.dk