Fornemt legat til forsker fra Aarhus

Peter Vedsted fra Aarhus Universitet har netop modtaget Den danske Pris af Magda og Svend Aage Friederichs’ mindelegat. Legatet modtager han for sit bidrag til forskningen inden for almen medicin.

De sidste mange år har Peter Vedsteds forskning koncentreret sig om almen praksis og samspillet med det øvrige sundhedsvæsen. Han har især haft fokus på diagnostik af kræft og almen praksis rolle i at udrede patienter med symptomer, der kan være en alvorlig sygdom som kræft.

Og nu bliver Peter Vedsted fra Aarhus Universitet altså hædret for sin forskning. Fredag den 13. juni 2014 modtog forskeren Den danske Pris af Magda og Svend Aage Friederichs’ mindelegat. Med hæderen følger en check på 100.000 kroner.

”Vi udfører forskning, der direkte bidrager til ny viden om, hvordan vi optimalt skal indrette sundhedsvæsenet med almen praksis som omdrejningspunkt,” fortæller legatmodtageren.

Sådan søger danskerne læge

Med forskningen er Peter Vedsted med til at skabe ny viden om, hvilke sundhedsydelser almen praksis leverer, og hvordan man bedst støtter den praktiserende læge i at stille den alvorlige diagnose, hvor kræft er i fokus.

”Helt konkret giver vi viden om befolkningens lægesøgning, symptomer i almen praksis, kræftpakker, diagnostiske undersøgelser og samarbejdet med hospitalerne,” siger Peter Vedsted.

Han glæder sig over legatet, som skaber opmærksomhed omkring forskningsfeltet, og sætter en streg under det gode og vigtige arbejde, der bliver lavet i Aarhus.

”Det er naturligvis en overordentlig stor, ærefuld og værdifuld anerkendelse af mig som forsker inden for almen medicin. Allervigtigst er det dog, at vi opnår en stor anerkendelse for det arbejde, vi har lavet gennem mange år. Der er ingen tvivl om, at det har stor betydning for det almenmedicinske forskningsmiljø ved Aarhus Universitet, at vi er i stand til at tiltrække denne form for hæder,” fortæller Peter Vedsted.

Professor, centerleder Peter Vedsted
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed