Workzone på Retsmedicin

Kom godt i gang med Workzone

På Aarhus Universitet bruger vi journaliseringssystemet Workzone til de sager, der skal journaliseres. Her finder du hjælp og vejledning til at komme i gang med Workzone – og til at komme videre.

Har du ikke allerede adgang til Workzone, skal du først oprettes som bruger. Det gør du ved at kontakte Laila Kearney, som giver dig adgang til systemet.

Journaliseringspraksis: sådan gør vi

  • Vores myndighedssager journaliseres som hidtil i afdelingernes sagstyringssystemer, herudover journaliserer de administrative enheder for os (personalesager, bevillinger mv), men der er journaliseringpligtigt materiale, som medarbejdere på Institut for Retsmedicin skal journalisere i Workzone
  • Vi har på Institut for retsmedicin fastlagt en journalplan (struktur) i Workzone for det journaliseringpligtigte materiale og gjort det muligt at afgrænse adgangen til materiale ved at definere Indblik
  • Nye medarbejdere som skal kende til journaliseringspligtig og Workzone skal altid starte med at rette henvendelse til instituttets superbruger for at få instruktion og evt. blive oprettet som bruger

Kontakt din superbruger

Har du spørgsmål eller brug for support, så kan instituttets superbruger hjælpe.


Journaliseringens ABC

Hvorfor

Som universitet har vi journaliseringspligt, og vi skal derfor gemme udvalgte dokumenter og korrespondancer for at sikre, at:

  • universitetet lever op til de lovkrav, der står i Offentlighedslovens § 15
  • forretningskritisk dokumentation bliver bevaret og kan findes frem, når der er behov
  • vi hurtigt og effektivt kan imødekomme aktindsigter
  • vi understøtter effektive og sammenhængende administrative processer

Dokumenter og korrespondancer skal gemmes i et såkaldt ESDH-system, der er designet til at kunne gemme og sikre dokumentationen forsvarligt.

Universitetsledelsen har besluttet, at vi bruger Workzone til de sager, hvor der er journaliseringspligt.

Hvad

Vi skal på Institut for Retsmedicin journalisere materiale i Workzone, som ikke journaliseres andetsteds:

Dokumenter, der er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, skal journaliseres, i det omfang dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt. Det samme gælder interne dokumenter, der foreligger i endelig form.

Det handler altså om dokumenter, men der stilles ingen formkrav og kan være office-dokumenter, mails, telefonnotater, sms. Det kan også være både eksterne og interne dokumenter.

Afgrænsningen ligger i kravet om ‘betydning’. Tommelfingerreglen er: Vær opmærksom, hvis der er ‘noget på spil, for nogen’. Det være sig økonomisk, imagemæssigt, etisk, ansættelsesmæssigt osv.

Kommunikation med eksterne er særlig væsentlig, sager der strækker sig over lang tid er også særligt vigtige, fordi vi er sårbare ift videnstab. Tænk også på behovet for at Institut for Retsmedicin har en historik ift væsentlige emner (fagligt, økonomisk, juridisk)

Eksempler:

  • korrespondance som indeholder aftaler, både i relation til instituttets drift og udvikling og ift den enkeltes forskere forskningssamarbejder (f.eks. aftaler om fordeling af projektmidler o.lign. som ikke nødvendigvis fremgår af ansøgning mv.)
  • forudgående forhandlinger, således som de er dokumenteret i korrespondance
  • ansøgninger (hvis de ikke journaliseres i ReApp)
  • korrespondance ang. faglige spørgsmål (f.eks. statsobducenterne imellem ang. udstrygninger, eller de retskemiske afdelinger imellem ang. grænseværdier)
  • spørgsmål og svar fra rekvirenter, herunder udsendte vejledninger (høstning af hampplanter f.eks.) (ikke vedrørende enkeltsager, hvor journalisering sker i sagssystem)

Hvem

Da meget af instituttets journalisering foregår i andre systemer, er der besluttet, at det på Institut for Retsmedicin som udgangspunkt kun er institutledelsen og medarbejdere med AU-administrative opgaver, som skal være oprettet som brugere i workzone. Øvrige medarbejdere med et lille journaliseringsbehov kan selv vælge, hvorvidt de selv vil være brugere eller få journaliseret af medarbejdere med AU-administrative opgaver.

Alle medarbejdere har ansvar for at journaliseringspligtigt materiale, som de afsender eller modtager, bliver journaliseret.

Hvordan

For at fasholde den aftalte journalplan (struktur) i Workzone for det journaliseringspligtigte materiale er det instituttets superbruger og sekretariatsleder som opretter alle emnesager i Workzone. Disse vedligeholder også de såkaldte Indblik – derved forstås nogle foruddefinerede adgangsgrupper, som kan tilføjes sager, således at adgangen til de enkelte emnesager afgrænses.

Øvrige brugere kan anmode om at få oprettet emnesager. Der oplyses følgende til instituttets superbruger eller sekretariatsleder: Navn til sagen, som er dækkende, sagsparter, evt. ønsket adgangsbegrænsning.

De øvrige brugere kan herefter fremsende dokumenter til sagen til instituttets superbruger eller sekretariatsleder, eller – hvis de selv er brugere - tilføje dokumenter til sagen løbende.

Du kan finde endnu mere information på Aarhus Universitets centrale side om Workzone

Vejledninger

Her finder du vejledninger til nogle af de mest efterspurgte funktioner i Workzone: