Workzone på Biomedicin

Kom godt i gang med Workzone

På Aarhus Universitet bruger vi journaliseringssystemet Workzone til de sager, der skal journaliseres. Her finder du hjælp og vejledning til at komme i gang med Workzone – og til at komme videre.

Har du ikke allerede adgang til Workzone, skal du først oprettes som bruger. Det gør du ved at kontakte Ulla Vosegaard Als, som giver dig adgang til systemet.

Journaliseringspraksis: sådan gør vi

  • Hver enkelt medarbejder har selv ansvaret for at journalisere. Du kan læse, hvad der skal journaliseres længere nede på denne side. Hvis du er i tvivl, så kontakt superbrugeren.
  • Du kan vælge selv at journalisere, eller du kan få hjælp i sekretariatet.
  • Når der er oprettet en sag, er det enkelt at journalisere direkte fra Outlook, hvis du bruger Windows. Alternativt kan du sende dokumenter, mails etc., som du ønsker journaliseret til workzone@biomed.au.dk.
  • Hvis du bruger Mac, er der desværre ikke mulighed for at bruge plugin til Outlook, i så fald skal du kontakte instituttets superbruger.
  • For at undgå at noget glemmes, skal der journaliseres løbende.

Kontakt din superbruger

Har du spørgsmål eller brug for support, så kan instituttets superbruger hjælpe.


Journaliseringens ABC

Hvorfor

Som universitet har vi journaliseringspligt, og vi skal derfor gemme udvalgte dokumenter og korrespondancer for at sikre, at:

  • universitet lever op til de lovkrav, der står i Offentlighedslovens § 15.
  • forretningskritisk dokumentation bliver bevaret og kan findes frem, når der er behov.
  • vi hurtigt og effektivt kan imødekomme aktindsigter.
  • vi understøtter effektive og sammenhængende administrative processer.

Dokumenter og korrespondancer skal gemmes i et såkaldt ESDH-system, der er designet til at kunne gemme og sikre dokumentationen forsvarligt.

Universitetsledelsen har besluttet, at vi bruger Workzone til de sager, hvor der er journaliseringspligt.

Hvad

  • Referater fra møder i samarbejdsudvalg, arbejdsmiljøudvalg, institutforum og lignende organer. Referenten har ansvaret for journalisering.
  • Konkrete samarbejdsaftaler med andre institutioner eller virksomheder. Her skal både aftalen og korrespondance om - og som følge af aftalen - journaliseres.
  • Hvis du selv er i gang med at træffe en afgørelse, der har betydning for andres retsstilling.
  • Arkivalier vedr. opgaver man har påtaget sig for andre myndigheder, videnskabelige selskaber og lignende.

Du skal ikke journalisere ovenstående, hvis det allerede er journaliseret i andre fagsystemer på AU (spørg din superbruger, hvis du er i tvivl)

Nogle gange skal du journalisere (spørg din superbruger)

  • Videnskabelige samlinger
  • Arkivalier om afholdte kongresser, konferencer og lignende.

Hvem

Det er hver enkelt medarbejders ansvar at sørge for, at de relevante dokumenter og korrespondancer bliver journaliseret i Workzone.

I hovedtræk kan man sige, at lederne det overordnede journaliseringsansvar, mens medarbejderne har det daglige ansvar.

Medarbejdere

Alle medarbejdere, der arbejder med journaliseringspligtige sager, har ansvar for at:

  • alt sagsrelevant materiale, der modtages, sendes eller oprettes bliver sagsbehandlet og journaliseret i Workzone i overensstemmelse med den gældende journaliseringspraksis.
  • aftale hvem der journaliserer, hvis flere medarbejdere arbejder sammen om en opgave. Det gælder også, hvis opgaven består af flere delopgaver, der fordelt på forskellige niveauer i organisationen.

Ledere

Lederne på hvert institut, sektion, afdeling eller enhed har ansvar for at:

  • der bliver udarbejdet en journaliseringspraksis for enheden med udgangspunkt i de overordnede rammer og retningslinjer, og at det sker i overensstemmelse med lovkravene.
  • medarbejderne bliver instrueret i journaliseringspraksissen, og at de relevante dokumenter bliver journaliseret.
  • sikre kvalitet, integritet og fortrolighed af de data, der bliver gemt i Workzone i deres område.

Du kan finde endnu mere information på Aarhus Universitets centrale side om Workzone

Hvordan

Har du ikke allerede adgang til Workzone, skal du først oprettes som bruger. Det gør du ved at kontakte xx, som giver dig adgang til systemet.

Har du Workzone-knappen i Outlook, som gør det nemt at journalisere indgående og udgående mails? Hvis ikke, skal du installere et plugin. Se her, hvordan du gør.

Her finder du vejledninger til nogle af de mest efterspurgte funktioner i Workzone:

Se alle vejledninger

Du kan finde endnu mere information på Aarhus Universitets centrale side om Workzone

Vejledninger

Her finder du vejledninger til nogle af de mest efterspurgte funktioner i Workzone: