Resuméet er en koncentreret gengivelse af projektbeskrivelsens vigtigste aspekter, og skal kunne læses som en ultrakort, klar og overbevisende overblik over projektet.
Mange bedømmere læser resuméet (eller lægmandsbeskrivelsen) som det allerførste og bruger det som redskab til at grovsortere hvilke projekter der:
Resuméet minder indholdsmæssigt om lægmandsbeskrivelsen med den vigtige forskel at resuméet ikke har lægmand som målgruppe.
Du må derfor gerne bruge fagudtryk i resuméet, men undersøg alligevel, hvem der skal bedømme din ansøgning, så du kan tilpasse det faglige niveau derefter.
Resuméet bør være kort, typisk maks. en halv side, og følge fondens længdekrav.
Det er helt essentielt, at du formidler dit projekt klart og præcist, og ikke mindst at du ”sælger” dit projekt.
Et stærkt resumé svarer på 5 centrale spørgsmål:
Hvad er projektets formål (evt. med hypotese)?
Hvorfor er du særligt kvalificeret til at gennemføre projektet?
Hvorfor skal projektet udføres nu (og ikke for eksempel om 5 år)?
Hvordan vil du løse problemet eller teste din hypotese?
Hvilke resultater forventes, og hvilken effekt får de?
Hvis du kan sætte tal på effekten af dine resultater, er det ofte et letforståeligt og overbevisende salgsargument.
Ikke alle projekter sigter efter et resultat, der kan gøres op i tal. Forklar her i stedet, hvilken effekt dit projekt vil have på samfundet. Hvis dit projekt ikke har en direkte effekt, så forklar læseren, hvilke afledte effekter det kan have.
Er dit resumé letforståeligt og formidler projektets kerne klart?
Svarer det præcist på de 5 centrale spørgsmål?
Er det tilpasset målgruppens faglige niveau?
Overholder det længdekravene?
Fremhæver det projektets betydning og forventede effekter tydeligt?
Er det korrekturlæst og fri for sproglige fejl?