Har du udgifter der skal betales?

Hvornår må du bruge penge?

Du må først bruge pengene, når dit projekt er oprettet i AUs økonomisystem.

Ved alle køb skal du oplyse:

  • Projektnummer (også kaldet sagsnummer)

  • Aktivitetsnummer (også kaldet sagsopgavenummer)

Hvis du skal købe via Indfak, skal du også være oprettet som rekvirent.

Hvad må du bruge penge på?

Når du køber ind på vegne af Aarhus Universitet, skal du altid følge AUs indkøbsaftaler.

Det gælder både:

  • når AU bliver faktureret direkte

  • og når du selv lægger ud og efterfølgende får refunderet beløbet

Hvordan håndteres udgifter?

Udgifter bliver typisk håndteret på én af disse 3 måder:

  1. Bestilling hos leverandør
    Bruges, når du bestiller varer eller ydelser via Indfak2.

  2. Rejseudgifter og udlæg
    Hvis du selv har lagt ud (privat eller med AU-kreditkort), sker afregningen i RejsUd.

  3. Udbetaling til personer uden dansk skattepligt
    Håndteres via en elektronisk blanket i REEX.

Vejledning og teknisk hjælp til alle 3 systemer.

IndFak

IndFak er Aarhus Universitets system til håndtering af elektroniske fakturaer.

Generel information om fakturaer og udbetalinger finder du her:
AU: Købsfakturaer og udbetalinger

Ved bestilling hos leverandører skal du altid oplyse de 5 vigtige informationer:
5 Hurtige – Info til leverandører

Udenlandske fakturaer (modtaget pr. mail eller post) skal sendes til:
kreditorhotline@au.dk

Her bliver de manuelt lagt i IndFak til videre behandling.

RejsUd

RejsUd er AU's system til håndtering af rejser og udlæg.

Generel information om RejsUd 

Ved afregning, er det vigtigt at opfylde disse 4 krav

Hvor kan du se dine udgifter?

I PowerBI-rapporten kan du følge dit projekt helt ned på faktura- og udgiftsniveau - ud over de overordnede nøgletal.

Vi anbefaler, at du løbende tjekker konterede udgifter for at sikre korrekt projektøkonomi.

Er du i tvivl om noget? Kontakt din projektcontroller for hjælp.