Fun Facts om fakultetet: Årets studieoptag

I disse dage byder vi velkommen til 878 nye studerende på Health. 73 procent af de nye studerende er kvinder, og langt størstedelen af alle de nye studerende begynder på Medicinstudiet. Men vidste du, at…

Universitetsparken bliver i disse dage fyldt med 878 nye studerende. Blandt dem er mange Ida'er og Laura'er. Foto: Lars Kruse, AU Foto
  • … du godt kan øve dig på at sige ’Hej Ida’, hvis du underviser på Odontologi og Medicin? Det er nemlig det navn, der oftest går igen i årets optag på de to uddannelser. Omkring tre procent af de nye medicin- og tandlægestuderende hedder Ida. – Men faktisk er der samlet over alle uddannelserne allerflest Laura’er.

• … Idræt er den eneste Health-uddannelse, hvor der er optaget flest mænd? Helt præcist er der i år optaget 48 mænd og 26 kvinder på studiet. Lige omvendt er det på Folkesundhedsvidenskab, her er der kun er én mandlig studerende mod 54 kvindelige.

• … langt de fleste studerende allerede var bosat i Østjylland, da de søgte ind på Health? Men flyttekasserne er blevet pakket i hele landet. De kasser, der er rejst længst, er ankommet med studerende fra Bornholm.

• Gennemsnitsalderen på de nye studerende er 21.5 år? Tandplejeruddannelsen har, med en gennemsnitsalder på 23.1 år, det ældste optag. Det yngste optag er på medicin, hvor gennemsnitsalderen lander på 21.2 år.

Uddannelseschef Mads Hedelund
Administrationscenter Health - Health Studier