Twitter-guide

Vil du gerne i gang med at bruge Twitter? Eller vil du måske blive endnu bedre til at bruge Twitter, end du er i forvejen? Så kan det være, at du kan have glæde af vores Twitter-guide, som er fuld af gode tips, tricks og vejledninger til både nybegyndere og de mere øvede brugere.

Fakta om Twitter

Twitter-tekster

  • Baggrundsinfo (’bio’): 160 tegn
  • Tweet: 280 tegn, inkl. evt. hashtags, mentions og links.
  • Mention: @ efterfulgt af brugernavn, fx @SSTbrostrom
  • Hashtag: # efterfulgt af emneord, ofte bestående af forkortelser, fx #dkforsk
  • Placér hashtags og links til sidst i tweetet

Twitter-billeder

  • Headerbillede: 1500 x 500 pixels (maksimal filstørrelse på 5 MB)
  • Profilfoto: mindst 600 pixels bredt og gerne 600 x 600 pixels (maksimal filstørrelse på 2 MB)
  • Foto(s) i tweet: 1024 x 512 pixels, men ethvert billedforhold mellem 2:1 og 1:1 fungerer. Maksimalt fire fotos pr. tweet
  • Formater: JPG-, PNG- eller GIF

Hvad får du ud af at være på Twitter?


Christine Parsons

"Twitter holder mig opdateret på forskning, nye metoder og bredere perspektiver inden for mit fagområde. Jeg har også fået kontakt med forskere på større konferencer, fordi jeg har live-tweetet om deres oplæg. Det styrker mit faglige netværk."

Christine Parsons, Institut for Klinisk Medicin, @ce_parsons

Asser Hedegård Thomsen

"Fis og ballade, men vigtigst af alt en anledning til at fortælle om mit fag. Jeg har fået et netværk på Twitter, som jeg ikke tror, jeg ville have kunnet få andre steder. Interessante personer og meninger."

Asser Thomsen, Institut for Retsmedicin, @AsserThomsen

Hvad er særligt ved Twitter?


  • På Twitter er det let at interagere med bl.a. journalister, politikere og fagfæller.
  • Du kan bruge Twitter til at netværke og videnudveksle med fagfæller over hele verden og til at stille dig til rådighed som ekspert inden for dit fagområde.
  • På Twitter kan du undgå algoritmens filter. Det betyder, at du kan vælge at se alt fra alle de profiler, du følger, og ikke kun det indhold, som er mest populært.
  • Du kan vælge at få en advisering fra Twitter, når der er nyt indhold om eller fra de profiler, du især vil følge.
  • Du kan sagtens følge en stor mængde profiler på Twitter uden at miste overblikket – fx ved at lave lister over foretrukne interessenter og emner.