’Accomplishments’-sektionen er et godt sted at liste fx afsluttede forskningsprojekter, priser du har modtaget eller andre professionelle bedrifter.
LinkedIn-artikler kan fx bruges til menings- og/eller ekspertindlæg. Her kan du dele din viden og erfaring og udtrykke faglige meninger. En artikel kan være max 40.000 karakterer og er et blivende element på din LinkedIn-profil. Artiklerne indekseres af søgemaskiner, så de dukker op i søgeresultater på nettet.
Post med billede
Når du bruger visuelle elementer, som fx et billede, i dine opslag, er der større chance for, at dit netværk vil reagere på dit indhold. Husk altid at lægge en tekst ud sammen med billedet, så du hjælper dit netværk til at forstå, hvorfor du deler lige netop det billede.
Post med video
Du kan også dele videoer på LinkedIn. Det gør du ved at uploade videoen direkte til LinkedIn og overholde følgende krav til videofilen:
TIP: Hvis du har mulighed for det, er det en fordel at uploade selve videofilen direkte til LinkedIn i stedet for fx at poste et link til youtube, vimeo eller andre videostreaming-sites. Uploader du selv filen, vil din video automatisk afspille, når folk ser den i deres feeds.
Post et event
Hvis du vil gøre opmærksom på et arrangement, kan du vælge at poste et event. Det gør du ved at klikke ’Event’ og udfylde informationer om arrangementet i den menuboks, der åbner i samme vindue. Det gælder fx oplysninger om arrangør, tid, sted og beskrivelse af arrangementet.
Post med dokument
Du kan også dele PDF-, PowerPoint og Word-dokumenter i et post på LinkedIn. På den måde kan du fx dele slides fra en præsentation eller andet relevant indhold med dit netværk.
Først klikker du ’Start a post’, og derefter vælger du dokument-ikonet, som er markeret med rødt herunder.
Når du lægger dokumentet ud som en del af et LinkedIn-opslag, behøver dit netværk ikke at downloade dokumentet for at se det, man kan læse og bladre direkte på LinkedIn.
Du kan redigere beskrivelsen af dit dokument eller fjerne opslaget, når det er uploadet, men du kan ikke ændre eller redigere dokumentet i selve opslaget.
Det perfekte post findes formentlig ikke, men du kan gøre meget for at øge opmærksomheden på og engagementet med dit indhold – uanset om målet er, at flest muligt ser dit post, eller at nogle få udvalgte ser det. Et godt LinkedIn-opslag består af et budskab, en effektiv indpakning og noget personlighed.
På LinkedIn er der fire forskellige funktioner, du kan gøre brug af, når du vil reagere på andres indhold. Jo oftere du interagerer med andres indhold, des mere sandsynligt er det, at andre interagerer med dit. LinkedIns algoritme belønner dig desuden for at være aktiv, og det er lig med øget eksponering, når du selv poster indhold.
Like
Her klikker du på Thumbs up-ikonet for at vise afsenderen, at du sætter pris på det konkrete post.
Når du opretter en profil på LinkedIn, bliver du automatisk tilbudt hjælp til at opbygge dit netværk og dit feed. Hvis du giver mediet adgang til dine kontakter fx på din telefon og i din mailklient, kan du lynhurtigt komme godt i gang.
Hvis en god kollega fx er connected med en international profil inden for jeres fælles fagområde, kan det være relevant for dig at invitere vedkommende til at connecte. Det gør du ved at klikke på ’Connect’ i højre side – ud for vedkommendes navn på listen
Inviter til at connecte
Når du inviterer folk (især dem, du ikke kender) til at connecte, er det god stil at tilføje en kort kommentar om, hvorfor du gerne vil connecte. Det gør du ved at klikke ’Add a note’, inden du trykker på ’Send’.
"Overvej, hvem din modtager er. Hvem er det, du gerne vil nå ud til med dit opslag? Når du er skarp på det, er det lettere at skrive et godt opslag. Og start så bare forsigtigt ud med et par positive opslag og se, hvad der sker."
Reimar Thomsen, Institut for Klinisk Medicin, LinkedIn-profil
"Jeg bruger LinkedIn til at fastholde og udvikle især mit internationale netværk. Det er let for mig at følge med i aktiviteterne i mit netværk via LinkedIn, selvom jeg fysisk er langt væk. Man kan følge med i alt fra konferencer og workshops til nye calls for ansøgninger.
Helle Maindal, Institut for Folkesundhed, LinkedIn-profil