Videre med LinkedIn

Vejledninger til dig, der allerede er godt i gang på LinkedIn


Optimér dit LinkedIn-feed

Sortér indholdet i dit feed
Du kan sortere eller rydde op i indholdet i dit feed på forskellige måder:

  • Du kan ’unfollow’e privatpersoners profiler, uden at miste din connection til vedkommende. I er altså fortsat i hinandens netværk – du ser bare ikke vedkommendes indhold i dit feed. Det gør du ved at gå ind på din connections profil, kilkke på ’More’ og vælge ’Unfollow’.

  • Du kan også vælge, hvordan du vil sortere indholdet i dit feed. Du kan enten vælge ’Top’, som er det indhold, dine connections og dem, du følger interagerer mest med, eller du kan vælge ’Recent’. Vælger du at sortere efter ’Recent’, ser du altid det nyeste indhold øverst. Du vælger den mulighed, der passer dig bedst, ved at klikke på pilen i højre side (øverst i dit feed) – ud for ’Sort by:’

Når du er kommet godt fra start, vil LinkedIn begynde at vise dig forslag til personer, virksomheder, organisationer og hashtags, du kan følge. Du finder LinkedIns forslag i øverste højre hjørne på din startside (klik på ’Home’, hvis du er i tvivl om, om du er det rigtige sted), og det ser sådan ud:


Klikker du her på ’View all recommendations’ nederst, får du anbefalinger til både personer og virksomheder/organisationer, du kan følge:


Vil du have generelle nyheder i dit feed?
LinkedIn er nok de færrestes førstevalg som kilde til nyheder, men ønsker du generelle nyheder i dit feed, kan du følge danske og internationale medier. Det gør du ved at søge det pågældende medie frem via LinkedIns søgefunktion, klikke ind på siden og trykke på ’Follow’-knappen, som vist herunder.


Vil du følge den politiske dagsorden?
Det samme gælder, hvis du vil følge den politiske dagsorden og evt. selv være dagsordensættende som ekspert. Her kan det være relevant at ’connect’e med politikere, spindoktorer, NGO’er og andre meningsdannere på LinkedIn. Oftest er de interesserede i og åbne over for at ’connect’e, også selvom I ikke kender hinanden. Du ’connect’er med dem ved at søge den pågældende person frem via LinkedIns søgemaskine, klikke ind på profilen og trykke ’Connect’, som vist herunder.

Mål din SSI-score

Går der sport i at følge din performance på LinkedIn, eller vil du udfordre kollegerne, kan du følge din SSI-score via dette link: https://business.linkedin.com/sales-solutions/social-selling/the-social-selling-index-ssi

SSI står for Social Selling Index, og din score siger noget om, hvor effektiv du er ift. at etablere dit professionelle brand, ’connect’e med ’de rigtige’, engagere dig i relevant indhold og generelt opbygge dit netværk. Scoren opdateres dagligt.

LinkedIn Premium

LinkedIn er i udgangspunktet et gratis medie, men platformen tilbyder også en Premium-version, som man mod betaling kan abonnere på.

Med LinkedIn Premium får du adgang til flere funktioner og informationer, som den gratis udgave ikke giver dig.

LinkedIn Premium tilbyder:

  • Bedre søgefunktion
  • Mulighed for at sende et antal InMails til personer, som du ikke er forbundet med, hver måned
  • Mulighed for at se navnene på alle, der har besøgt din profil i løbet af de sidste 90 dage
  • Adgang til LinkedIn Learning-kurser

Du kan læse mere om de forskellige premium-abonnementer på LinkedIns website.

Et godt råd om LinkedIn


"Prøv at få skabt nogle gode vaner for, hvornår og hvordan du bruger dine sociale medier fagligt."

Helle Maindal, Institut for Folkesundhed, LinkedIn-profil

"Jeg får størst og bedst respons de gange, det lykkes mig at bringe min ekspertise og mit fagområde i spil ift. et aktuelt emne på en konstruktiv, forståelig og gerne lidt lun måde. Omfavn din indre nørd – folk skal kunne mærke din nørdede faglige kompetence bag dit post."

Reimar Thomsen, Institut for Klinisk Medicin, LinkedIn-profil