Gode råd om brug af sociale medier på Health

Overvejer du at oprette en kanal på de sociale medier?

Det kræver mere, end man tror

Tilstedeværelse på de sociale medier kræver planlægning, tid og engagement.

Det er nemt at oprette en side eller profil, og det kan være fristende bare at kaste sig ud i det og se, hvordan det går. Det er dog en god idé at tænke lidt længere frem og sikre sig, at man også har de ressourcer og det indhold, der skal til for at gøre tilstedeværelsen på de sociale medier til en succes.

• Kontakt Healths SoMe-redaktion for at få rådgivning og sparring om tilstedeværelse på sociale medier, før du går i gang.
  • Health Kommunikation hjælper ikke med at sætte profiler eller kanaler op, ligesom der ikke ydes teknisk support.

10 ting at tænke over, før du opretter en social medie-kanal

1. Hvem vil du gerne i kontakt med - hvem er din målgruppe?
  2. Hvad er dit formål med at være på de sociale medier, og er det den bedste måde at nå din målgruppe?
  3. Hvad skal din sociale medie-kanal bidrage med, som brugerne ikke nemt kan finde andre steder?
  4. Sociale medier handler om netværk og interaktion – de er ikke digitale opslagstavler. Kan dit indhold skabe engagement hos brugere af sociale medier, og egner det sig til at blive delt, 'liket' og kommenteret?
  5. Har din enhed de ressourcer, der skal til for at vedligeholde profilen/kanalen – oprette posts, besvare henvendelser, holde øje med kommentarsporet og følge med i ’samtaler’ på andre sociale medier?
  6. Tjek om din enhed må bruge AU's logo, når I kommunikerer og er til stede på de sociale medier.
  7. Hvis I som enhed er til stede på de sociale medier, er I også repræsentanter for AU som organisation. Overvej derfor hvordan I kommunikerer. Læg ikke tekster, billeder eller andre former for indhold på de sociale medier, som din enhed eller AU ikke kan stå inde for.
  8. Hvem har ansvaret for den sociale medie-kanal – øverste chef eller menig medarbejder, og hvilke beføjelser følger der med?
  9. Godt SoMe-indhold gør det ikke altid alene. Ofte kan annoncering og ’økonomisk boost’ hjælpe indholdet ud i verden – hvor mange penge kan og vil I bruge?
  10. Husk, at sociale medier tager lang tid at opbygge og løbe i gang. Vurder, om det er indsatsen værd.

Har du spørgsmål, tips eller kommentarer til Healths sociale medier?

Skriv til os på:

health.some@au.dk

SoMe-redaktionen på Health

Simon Byrial Fischel

Kommunikationsmedarbejder

Annoncering

Officielle Health-enheder har mulighed for at annoncere på LinkedIn mod betaling.

Skriv til health.some@au.dk, hvis du ønsker hjælp til annoncering.

Brug af logo

Alle officielle Health-enheder, som fx institutter og centre, må bruge AU's logo på deres sociale medier.

Ved andre enheder, som fx studenterforeninger eller tværinstitutionelle projekter, afgør Health Kommunikation, om AU's logo må benyttes.