Når journalisten ringer

Det gode samarbejde mellem fagperson og journalist

Sundhedsområdet er godt stof i medierne. Derfor bliver forskere og andre fagpersoner på AU Health af og til kontaktet af journalister.

Mange har prøvet det før, men flere er usikre på, hvordan de håndterer en opringning fra en journalist.

Afsnittet "Når journalisten ringer" herunder lister en række generelle råd, der kan være gode at have ved hånden i kontakten med pressen.

Når journalisten ringer

Stil spørgsmål og krav til journalisten

 

  • Hvad hedder journalisten, og hvilket medie ringer han/hun fra?
  • Hvilken anledning ringer han/hun i – hvad er historien?
  • Skal dine udtalelser bruges til baggrund eller citat?
  • Hvad er din rolle i historien?
  • Hvilke aktører skal i øvrigt medvirke?
  • Hvis du gerne vil have en tænkepause, kan du ringe journalisten op senere.

 

Din tilgangsvinkel

  • Vær tilgængelig, venlig og imødekommende
  • Se på interviewet som et samarbejde og en mulighed for at dele ud af din viden
  • Undgå fagtermer. Tal i et letforståeligt sprog
  • Giv korte, konkrete svar
  • Hav et klart og enkelt budskab, som du holder fast i under interviewet
  • Sig sandheden
  • Bed om at få dine citater til godkendelse og tilbyd journalisten at gennemlæse artiklen for faktuelle fejl
  • Respekter journalistens deadline
  • Orienter din leder og/eller kommunikationsafdelingen.

Download gode råd som minifolder

Klik her for at downloade gode råd som mini-folder

Download folder

I folderen kan du læse om:

  • Hvad er godt stof i medierne?
  • Hvad skal du være opmærksom på, når du bliver ringet op af en journalist?
  • Hvad er en god historie?

Læs folderen (PDF)

Få folder i trykt version

Få et trykt eksemplar af folderen. Henvend dig til:

Health Kommunikation
Vennelyst Boulevard 4, bygning 1267, stuen
8000 Aarhus c

Yderligere oplysninger

Kontakt Health Kommunikation, hvis du har brug for hjælp til pressekontakt.