Fun facts om fakultetet: Kapsejladsen

Ingeniørerne vandt i år Kampen om Det Gyldne Bækken ved den netop overståede kapsejlads i Universitetsparken. I dag er Kapsejladsen Nordeuropas største studenterdrevne event, men sådan var det langt fra ved premieren for godt 30 år siden, da to af fakultetets festforeninger satte konkurrencen i søen. Vidste du, at…

Kapsejladsens allerførste år fanget på mørnet VHS-bånd af Milo Kirk eller Shahram Khorami, der sejlede for tandlægernes festforening ’Klubrådet’.
  • ... der var mellem 20 og 30 tilskuere til den allerførste kapsejlads mellem medicinerne og tandlægerne en tåget dag i 1991?
    Ret beset var det medlemmer af festforeningerne Umbilicus og Apollonia – som den gang hed Klubrådet – der roede mod hinanden lige som i dysten mellem universiteterne i Oxford og Cambridge. De to festforeninger satte konkurrencen i gang, fordi de ville lære hinanden at kende – og vist nok også fordi, medicinerne gerne ville med til de legendariske fester på Tandlægeskolen. Ro-konkurrencen var bare tænkt som en lille event, der skulle kickstarte den store fest på Tandlægeskolen med øl ad libitum. Skæbnen ville det anderledes.
  • ... en ung mand fra Folkesundhedsvidenskab fortsat er søens hurtigste?
    Det kan godt være, at Umbilicus med 11 officielle sejre er den klart mest vindende festforening i Kapsejladsens historie. Men Niklas Munksgaard Berg fra festforeningen SIFFOS satte i 2017 rekord med den hurtigste tur over søen – dvs. ro over, bund en øl, snur rundt om flasken, ro tilbage. Han brugte samlet 35,33 sekunder, og den tid er aldrig slået.

• ... brandvæsenet blev tilkaldt i 1992?
    Medicinerne havde svært ved at sluge, at tandlægerne vandt Kapsejladsen det første år. Derfor blev det hurtigt en uskreven regel, at medicinerne skulle vinde, uanset hvem der roede bedst og hurtigst. De næste mange år var Kapsejladsen det vilde vesten, og det handlede faktisk mere om at sabotere hinanden, end om at komme først over søen. År 2 allierede Umbilicus sig derfor med pigegarden til et storslået introshow og med Aarhus Brandvæsen, der med store brandslanger spulede tandlægernes båd ud af kurs under alle sejlturene. 1992 var i øvrigt også året, hvor Det Gyldne Bækken blev introduceret som vandrepokal. Bækkenet blev indkøbt hos Hjælpemiddelcentralen, og hvert år bliver det forgyldt hos en autolakerer.