Fun facts om fakultetet: Thomas G. Jensen

Institutleder siden 2011, professor i medicinsk genetik og mangeårigt medlem af Etisk Råd og Videnskabsetisk Komite. Thomas G. Jensen er ét af fakultetets kendte ansigter, og hans faglige meritter er nemme at få øje på. Men her er bonusinfo, som Google intet kender til. Vidste du, at…

Thomas G. Jensen ved flyglet i hjemmet i Skødstrup. Under medicinstudiet i Aarhus var han keyboardspiller i et funkband. Foto: Jonathan Bjerg Møller
  • … G’et i Thomas G. Jensen står for Gryesten? Thomas er opkaldt efter nogle kampesten, som ifølge sagnet blev kastet af en kæmpe og landede på Nordfyn. I virkeligheden hedder stenene ’GryDesten’ med d, men forældrene var bekymret for, at navnet kunne give anledning til drillerier, og derfor droppede de d’et. Ifølge Thomas Gryesten Jensen er det alt for svært at udtale på engelsk, og derfor er det for længst forkortet til det mere mundrette G.
  • … Thomas G. Jensen spillede keyboard i et funkband under sin studietid i Aarhus? Navnet og bandet er for længst glemt, men Thomas G. Jensen fortsatte ved tangenterne og spiller stadig ind i mellem på flygelet i hjemmet – dog ikke helt så godt som én af sønnerne, der er en internationalt anerkendt koncertpianist.
  • … tekstilfabrikken ’Jensen Coat’ i Herning var ejet af Thomas G. Jensens forældre? De lavede damefrakker, og hver torsdag og fredag solgte den unge søn overskudsmetervarer til herningenserne og kunne svare på næsten alt fra, hvor mange procent polyester der var i stoffet til, hvor meget uldtekstilet ville krybe i vask.