Et klimanetværk på Health? God idé, mener statsobducent

Professor og statsobducent Lene Warner Thorup Boel efterspørger et klimanetværk på Health. I en tid med massiv interesse for grøn omstilling savner hun et sted at mødes med andre, der ligesom hende brænder for at gøre AU mere bæredygtigt.

Som statsobducent har Lene Warner Thorup Boel det faglige ansvar for det retslægelige arbejde i afdelingen, der blandt andet beskæftiger sig med obduktioner og personundersøgelser. Foto: Lars Kruse, AU Foto.

Aarhus Universitets klimastrategi

De nuværende tiltag på klimaområdet er baseret på Aarhus Universitets klimastrategi, som trådte i kraft i foråret 2020.

Strategien, der løber fra 2020-2025, har som mål at reducere universitetets CO2-udledning med 35% sammenlignet med 2018.

Du kan læse mere om Aarhus Universitets arbejde med klimastrategien på universitets hjemmeside.

Lene Warner Thorup Boel er professor på Institut for Retsmedicin. Hun er uddannet speciallæge og er i kraft af sin rolle som statsobducent både afdelingsleder og en del af institutledelsen. Desuden har hun en hel særlig interesse for klimaområdet.

”Jeg gør som privatperson en relativ stor indsats for at leve klimavenligt, og jeg er meget glad for, at der også er fokus på området på AU. Vi har en overordnet klimastrategi, men jeg synes, det er vigtigt, at de enkelte medarbejdere på institutterne også har mulighed for at engagere sig. Den grønne omstilling er så vigtigt et dagsordenspunkt, at jeg godt kunne tænke mig at gøre meget mere, end jeg har mulighed for nu,” siger hun.

Et stærkt og bredt forankret klimanetværk

Klimastrategien er et vigtigt fokuspunkt for hele AU, og i øjeblikket igangsætter ledelsen lokale tiltag på institutterne – også her på Health. Men ifølge Lene Warner Thorup Boel kan den centrale håndtering af klimaindsatsen nogle gange føles som om, at man som medarbejder bare går og venter på, at andre gør noget.

”Mange fokuspunkter, når det kommer til klimastrategien, er afhængige af, at AU laver ændringer ved bygninger og varme osv. Det er virkelig godt, at der er planlagt tiltag på disse områder, da de gerne skulle medføre en procentmæssig betydningsfuld klimagevinst. Vi kan selvfølgelig godt gøre noget selv, men langt hen ad vejen har jeg oplevelsen af, at vi ude på institutterne sidder lidt i en venteposition. Jeg tror, at mange - som jeg selv - savner en platform, hvor man som medarbejder kan få lov til at bidrage til den grønne omstilling. Det er derfor, jeg godt kunne tænke mig et klimanetværk,” siger Lene Warner Thorup Boel.

Helt konkret savner statsobducenten et forum, hvor medarbejdere, der har en særlig interesse eller viden om klimaområdet, kan mødes og udveksle ideer og erfaringer bl.a. med baggrund i ens egen dagligdag.

”En helt konkret problemstilling er, at alle vores telefoner og computere relativt hurtigt bliver outdatede eller skal udskiftes af sikkerhedsmæssige grunde, hvilket giver et stort ekstraforbrug og miljøbelastningI et klimanetværk vil det forhåbentligt være sådan et emne, vi kan tage op og diskutere i fællesskab,” siger hun.

Men hvad skal der til?

Lene Warner Thorup Boel er ikke i tvivl om, at der findes mange personer på fakultetet, der ligesom hende brænder for den grønne omstilling. I Inside Health har vi tidligere fortalt om professor Kari Tanderups fokus på at nedskære mængden af flyrejser, og der er flere klimahistorier på vej.

”Det kunne være så rart at have et netværk særligt for dem, der brænder for det her område. Selvfølgelig går langt de fleste op i at gøre AU grønnere. Men vi er nogle, der sidder med en følelse af, at vi kan gøre meget mere, og at vores viden og ressourcer ikke bringes nok i spil. Det er der, hvor jeg savner et netværk,” siger hun.

Men hvad skal der egentligt til for, at et klimanetværk kan etableres på Health?

Jeg synes, at det vil være en god ide at skabe en platform for dem, der har en særlig interesse for området fra både et personligt, samfundsmæssigt og forskningsmæssigt perspektiv. Jeg tror virkelig, det er vigtigt, at vi finder sammen og prøver at gøre noget på et mere lokalt og medarbejdernært niveau,” siger Lene Warner Thorup Boel og fortsætter:

”Men det kræver, at fakultetsledelsen tager bolden op og har et ønske om at etablere et klimanetværk. AU har rykket meget, og der er gang i mange gode initiativer som f.eks. energibesparelserne. Men jeg tror på, at der er mulighed for at gøre mere."

Dekan Anne-Mette Hvas er enig i, at et klimanetværk kan være en god måde at bringe medarbejdere med en særlig interesse for klimaområdet mere i spil.

”Fakultetsledelsen er dybt engageret i arbejdet med den grønne omstilling, og der er igangsat mange nye tiltag på institutniveau, men vi skal helt klart gøre mere for at involvere og understøtte medarbejderne lokalt. Jeg deler Lene Warner Thorup Boels synspunkt om, at det kunne være en styrke at etablere et stærkt klimanetværk. Ved at skabe et forum, hvor engagerede medarbejdere kan udveksle ideer og erfaringer, kan vi måske endda inspirere til bæredygtige løsninger på tværs af hele AU. Det er en opfordring, som jeg tager meget vel imod og vil løfte videre ind i fakultetsledelsen,” siger Anne-Mette Hvas.

Professor og statsobducent Lene Warner Thorup Boel
Aarhus Universitet, Institut for Retsmedicin