Health skruer op for klimaindsatsen

Fakultetsledelsen præsenterer nu en række nye lokale klimatiltag, som vil blive sat i værk i løbet af den kommende tid. De nye initiativer bakker op om universitetets samlede klimastrategi frem mod 2025.

På et møde den 21. november 2023 skal fakultetsledelsen drøfte, hvordan klimaindsatsen bliver forankret på institutterne. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Aarhus Universitets klimastrategi

Baggrunden for de nye tiltag er Aarhus Universitets klimastrategi, som trådte i kraft i foråret 2020. Strategien, der løber fra 2020-2025, har som mål at reducere universitetets CO2-udledning med 35% sammenlignet med 2018.

Du kan læse mere om Aarhus Universitets arbejde med klimastrategien på universitets hjemmeside.

Som en del af arbejdet med den grønne omstilling på Aarhus Universitet kommer fakultetsledelsen på Health nu med en række nye, lokale tiltag, der dækker over en bred vifte af områder, herunder transportoptimeringer, bygningsenergibesparelser, indkøbsstrategier og bevidsthedsfremmende kampagner.

Transport er en højt prioriteret indsats, og planen er at introducere en fælles bilpark på Health. Bilparken administreres af teknisk chef Conor Leerhøy, som løbende vil udskifte fakultetets nuværende benzin- og dieselbiler med el-biler. På den måde støtter fakultetet op om universitetets overordnede mål om at udfase benzin- og dieselbiler inden 2025.

Derudover vil Health den kommende tid gå foran med en opfordring til hovedsageligt at tilbyde vegetarisk forplejning til alle møder og konferencer. Firbenede dyr vil blive holdt helt ude af møde- og konferenceforplejning, men særlige sociale arrangementer, såsom julefrokoster, vil dog ikke være underlagt denne regel.

For at øge bevidstheden om medarbejdernes CO2-udledning lancerer Health desuden en kommunikationskampagne, der f.eks. skal gøre det nemt at sammenligne CO2-priser på forskellige aktiviteter, for eksempel forskellen på at flyve til Berlin i forhold til at tage toget.

Fakultetsledelsen opfordrer desuden til, at institutterne prioriterer ansøgninger, der fokuserer på klimavenlig transport, når de uddeler rejsemidler.

De nye tiltag er kun begyndelsen

Dekan Anne-Mette Hvas gør det klart, at de nye tiltag blot er begyndelsen på en større indsats, og at der kommer flere lokale initiativer end dem, der meldes ind i første omgang.

"De nye tiltag er et afgørende skridt i vores mission om at skabe et mere bæredygtigt fakultet. Vi er forpligtede til at fortsætte vores grønne rejse og implementere endnu flere klimavenlige løsninger i de kommende år. Det handler om at forberede os selv og vores studerende på en verden, hvor bæredygtighed er et element i alt, hvad vi gør,” siger hun.

Dekan Anne-Mette Hvas
Aarhus Universitet, Health