Udvikling og teamwork skal styrke uddannelserne på Health

Fakultetets nye undervisnings-strategi har tre ben: den skal styrke kvaliteten i det pædagogiske arbejde, den skal styrke det kollegiale samarbejde, og den skal styrke undervisernes karriereforløb. Det skal i sidste ende gøre undervisningen bedre og skabe større sammenhæng for både undervisere og studerende.

Underviserne på Health kan se frem til mere kompetenceudvikling og et styrket fagligt fællesskab, når fakultetet ruller den nye strategi for pædagogisk kompetenceudvikling ud, fortæller prodekan for uddannelse, Lise Wogensen Bach. Foto: Simon Fischel, AU Health

Afsæt i de pædagogiske værdiprincipper

I 2022 godkendte Health et værdigrundlag og et sæt pædagogiske principper for undervisningen på fakultetet. Principperne danner et værdibaseret pædagogisk fundament for de strategiske indsatser. Den nye strategi tager afsæt i principperne, hvor det blandt andet understreges at:

  • Health-undervisere har deres base i stærke forsknings- og videnmiljøer, hvor der hentes inspiration og sparring med kolleger og fagfæller til videre udvikling af undervisningsforløb, det faglige indhold, didaktiske tilgange og pædagogiske teorier.
  • Healths fagmiljøer er kendetegnet ved en grundlæggende faglig og pædagogisk frihed for den enkelte underviser på basis af en overordnet indsigt i og forståelse for uddannelsesforløb som helhed. Underviserne har en åben og nysgerrig tilgang til fagfællers pædagogiske praksis, ærlig og gensidig sparring, hvilket understøttes med gode muligheder for kompetenceudvikling og ressourcer.

Læs mere om de pædagogiske principper her

Undervisning i verdensklasse er en af Healths kernekompetencer. Når underviserne stiller sig foran et hold, er der derfor store krav til ikke bare det faglige indhold, men også den pædagogiske didaktiske tilgang. Nu skruer fakultetet op for både kompetenceudvikling og kollegasparring for at styrke undervisningen endnu mere. Viden-udveksling og samarbejde gør nemlig en stor forskel, fortæller prodekan for forskning Lise Wogensen Bach.

”Vores studerende skal lære meget og forholde sig til ikke bare ny viden, men viden som konstant er i udvikling. Det samme gælder for underviserne, som skal sørge for, at de præsenterer den nyeste forskning og tematikker i undervisningslokalet. Derfor er et inspirerende fagmiljø og kollegial sparring vigtig for både underviserne og de studerende.”

Et endnu bedre og tættere samarbejde med kollegerne vil også skabe en større sammenhæng i kurserne og den samlede uddannelse, mener Lise Wogensen Bach.

”Vi kan se, at de studerende til tider oplever, at den røde tråd mangler, fordi underviserne kan have fokus på deres egen lektion i et kursusforløb eller eget kursus i den samlede uddannelse. Ved ikke kun at samarbejde omkring udvikling af kursusforløbet, men også indgå i et kollegialt samarbejde, når der undervises, mener vi, at de studerende og underviserne vil opleve, at undervisningen og kurserne bliver mere sammenhængende og overordnet endnu bedre,” siger hun.

Krav til kompetenceudvikling

Med den nye strategi følger en beskrivelse af de forventede kompetencer på de enkelte stillingsniveauer. Derfor vil underviserne også opleve, at der bliver skruet op for mulighederne for, og ikke mindst kravene til, kompetenceudvikling. Blandt andet skal underviserne udfylde og vedligeholde en undervisnings-portfolio, fortæller Lise Wogensen Bach.

”Den portfolio vil blive brugt aktivt både i medarbejderudviklingssamtalerne og ved ansættelser. Underviserne vil opleve, at det er vigtigt, at de sammen med deres kolleger og ikke mindst institutleder har fokus på at styrke og udbygge deres undervisningskompetencer,” siger hun.

Samtidig vil det være muligt at få flere kurser gennem Center for Educational Development (CED). Både i form af allerede eksisterende forløb, men underviser-teams kan også bestille mere specifikke workshop-forløb.

”Det kan være, et team gerne vil på en workshop om udvikling af eksamensformer, brug af kunstig intelligens eller noget andet, de gerne vil lære mere om. Så kan de tage fat i CED og få en workshop udviklet,” fortæller Lise Wogensen Bach og fortsætter:

”Kompetenceudvikling er ikke begrænset til deltagelse i kursus eller workshop, men er også i høj grad den uformelle kompetenceudvikling f.eks. kollegial peer-feed back der finder sted i de faglige miljøer."

Alle vinder ved bedre kompetencer

Ifølge Lise Wogensen Bach vil det gavne både undervisere og studerende, når underviserne udvikler deres kompetencer og samarbejder om kurserne, og det ligger helt i tråd med værdigrundlaget og pædagogiske principper for undervisningen på Health.

”Vi vil gerne tilbyde vores studerende den bedst mulige undervisning. Og vi vil gerne tilbyde relevant kompetenceudvikling inden for en kerneaktivitet som uddannelse. De studerende er vores vigtigste aftryk på samfundet, og vi skal sikre os, at vi hele tiden udvikler os og bliver bedre. Det gør vi ved at støtte, styrke og udvikle vores undervisere og hele vores tilgang til undervisning.”

Den nye undervisningsportfolio skal være klar til efteråret.

Læs mere om de pædagogiske læringsprincipper

Kontakt

Lise Wogensen Bach 
Prodekan for uddannelse, Health
Telefon: +4525488522
Mail: lwb@au.dk