”Det skal give os et fælles sprog”

Et spritnyt sæt pædagogiske værdiprincipper skal hjælpe med at definere en fælles retning for undervisningen på tværs af Health.

Studieleder på Idrætsvidenskab, Kristian Raun Thomsen, håber de nye værdiprincipper vil give Healths undervisere et fælles sprog.

Healths studerende skal både uddannes og dannes. De skal have en stærk teoretisk dybdefaglighed og samtidig kunne forholde sig kritisk og selvstændigt til data, kunne reflektere over og formidle viden og følge med i en digital hverdag.  Kravene til Healths undervisere er høje. Men hvordan sikrer man, at underviserne, og dermed undervisningen, står på samme didaktiske og pædagogiske fundament?

Det skal et nyt sæt pædagogiske principper på Health nu være med til at sikre. Principperne er netop blevet godkendt af fakultetsledelsen, og håbet er, at de vil blive brugt som base, når undervisningen skal udvikles og planlægges fremover, fortæller studieleder på Idrætsvidenskab Kristian Raun Thomsen, som har været med til at udvikle principperne.

”Papiret kan ikke stå alene. Det skal bæres frem af dem, som har undervisningen helt inde på kroppen. Vi håber og ønsker, at principperne kan udgøre det fælles grundlag, vi tager udgangspunkt i, når vi lokalt drøfter og udvikler vores uddannelser og overordnet arbejder med de strategiske indsatser.”

Som altid, når værdipapirer bliver udviklet, er springet fra papir til anvendelse det største. Og der ligger da også et arbejde for fakultetet med at få indarbejdet principperne fremover, siger Kristian Raun Thomsen:

”Nogle faggrupper vil kunne gribe papiret og finde inspiration i det. Andre skal måske have det masseret ind under huden. Der skal selvfølgelig også være en metodefrihed til at arbejde med sin undervisning, men det er vigtigt, at vi får en fælles forståelse og ikke mindst et fælles sprog for læring, didaktik og pædagogik på fakultetet.”

Værdibaseret fundament og inspirerende fagmiljøer

Kernen i de nye pædagogiske principper er at skabe et attraktivt og inspirerende miljø for fakultetets studerende og undervisere. Derfor er der også lagt vægt på relevant pædagogisk kompetenceudvikling, inspirerende faglig sparring for underviserne i og på tværs af fagmiljøerne og et trygt og inkluderende studiemiljø med varierede læringsformater. Papiret er udsprunget af et bredt udvalg, hvor både studerende, undervisere og ledelse har givet input.

”Det har ikke overraskende været svært at koge de mange input ned til et fælles grundlag for alle uddannelserne på Health, der jo består af i alt 14 forskellige uddannelser. Og derfor vil papiret også fremstå generisk og i kraft af dets værdibasering også indeholde en række hensigtserklæringer. Men det synes jeg langt hen ad vejen er en styrke, for det giver de enkelte undervisere mulighed for at præge principperne inden for deres fagområde og metodefelt,” fortæller Kristian Raun Thomsen.

Selv om principperne måske kan synes at svæve i de lidt højere luftlag, er det noget alle underviserne skal forholde sig til og tænke ind i undervisningen, siger Kristian Raun Thomsen.

”Der skal selvfølgelig være plads til metodefrihed og den faglige teoretiske viden. Men underviserne kan ikke bare sige, ’jeg gør bare, som jeg altid har gjort’. Vi kan godt forvente, at de også indtager en form for helikopterperspektiv, så de har blik for, hvad der ligger forud for eget kursus, hvor de studerende kommer fra, hvilken faglig ballast de har med sig og hvad de skal videre til efterfølgende. Det giver mulighed for, at underviserne får sat egne kurser i konktekst, og at de studerende får en oplevelse af sammenhæng mellem del og helhed.”

Den samme melding kommer fra fakultetsledelsen, som netop har godkendt principperne, siger prodekan for uddannelse Lise Wogensen Bach

”Det er et værdibaseret fundament, der gerne skulle kunne rumme de forskellige tematikker, vi har haft og vil have fokus på fremover. Det kan for eksempel være, hvordan man arbejder med forskningsintegration i undervisningen. Eller muligheder for at skabe frugtbare miljøer, hvor underviserne sparrer med hinanden. Når vi inspirerer hinanden i og på tværs af fagmiljøerne, er det til gavn for både undervisere og studerende. Det er vigtigt, at vi hele tiden udfordrer hinanden på at udvikle og løfte undervisningen, og nu har vi et fælles sprog for det.”

Læs principperne her

VÆRDIGRUNDLAG OG PÆDAGOGISKE PRINCIPPER FOR UDDANNELSERNE PÅ HEALTH

Med Værdigrundlag og Pædagogiske Principper for Uddannelserne på Health” ønsker Health Uddannelsesforum at definere en fælles retning for udviklingen af undervisningen på Health. Det er vores mål at sætte ord på de fælles værdier og principper, som både er og fortsat skal være vores pejlemærker, når vi udvikler undervisningsformater, fagligt indhold, de fysiske læringsrum, undervisernes kompetencer - og når vi drøfter og implementerer uddannelsesstrategiske indsatser på Health.

Fundamentet for vores undervisning, og dermed også udgangspunktet for dette dokument, er følgende:

  • -  et højt specialiseret og relevant fagligt indhold
  • -  et attraktivt studiemiljø og varierende læringsformater, der gør vores studerende til hovedpersoner i egen læring, udvikler deres dannelse, selvstændighed og samarbejdsevner, og dermed styrker dem som centrale aktører i samfundet og på arbejdsmarkedet
  • -  et inspirerende lokalt fagmiljø for Healths undervisere, der giver anledning til relevant pædagogisk kompetenceudvikling gennem kollegial sparring og erfaringsudveksling

Værdigrundlag

På Health udbydes forsknings- og videnbaserede uddannelser. Et af fakultetets væsentligste bidrag til det danske samfund er at uddanne kompetente dimittender til fremtidens arbejdsmarked. Der ligger således et vigtigt samfundsansvar i at uddanne relevante og centrale aktører til den danske sundhedssektor, sundheds- relaterede institutioner og skoler, organisationer og private virksomheder.

Health ønsker på denne baggrund:

- at uddanne vores studerende til fagligt stærke og kritisk tænkende samfunds- borgere, der træffer valg på et oplyst grundlag og ansvarligt bidrager til problem- løsning og udvikling af relevante sundhedsrelaterede sektorer

- at vores studerende formår at vurdere viden, dvs. forholde sig kritisk til hvorfor, hvordan og på hvilket grundlag den er blevet til. Og at de som et led i mødet med denne viden formår at forholde sig til den usikkerhed, som er indeholdt i viden- skabelige teorier og resultater

- at uddanne dygtige formidlere, der formår at omsætte egen og andres viden til praksis

- at vi som undervisere agerer rollemodeller i videnskabelige og fagligt etiske forhold med det formål at styrke de studerendes dannelse, handle- og dømmekraft

- at sikre og udvikle de lokale fagmiljøer, hvor underviserne løbende henter inspiration og sparring med kolleger og fagfæller ift. faglig såvel som pædagogisk praksis og tænkning

Pædagogiske principper

Uddannelserne på Health er bygget op omkring teori, forskningsbaseret viden
og praksis
. På hele uddannelsesforløb og på det enkelte kursus sikres derfor en god balance og sammenhæng mellem de forskellige uddannelseselementer;
mellem teori og praksis, eksperimenter og refleksion.

Det faglige indhold på uddannelserne har forrang og er definerende for de didaktiske valg, der træffes. Principperne er derfor åbent beskrevet, så mulighed for fagdidaktisk variation er til stede.

Healths uddannelser er kendetegnet ved en klar struktur, faglig og akademisk progression og sammenhæng på tværs af kurser, semestre og hele uddannelsesforløb. Dette bestræber vi os på at tydeliggøre for vores studerende. Undervisere på Health er derfor ikke kun orienteret mod eget fagområde, men har også blik for det faglige indhold, der ligger forud for egen undervisning, og det faglige indhold som følger i det videre uddannelsesforløb.

Trygge og inkluderende læringsmiljøer

Centralt for god læring er et godt studiemiljø. Som underviser på Healths uddannelser arbejder vi derfor fortsat med at udvikle et læringsrum, der giver plads til at stille spørgsmål, udvise tvivl og håndtere fejl. Læringsrummet skal være trygt og inklude- rende og give vores studerende mulighed for både personlig og faglig udvikling. Hermed får de redskaber og rum til at bidrage aktivt til egen og andres læreprocesser.

Et vigtigt element heri er dialog og feedback. I løbet af uddannelsen opbygger vores studerende således erfaring med at give og modtage feedback på både individuelt niveau og i grupper. Det er en ambition tydeligt at formidle hvornår og hvordan dette finder sted, samt at de studerende får mulighed for at handle på den feedback de mod- tager.

Generiske kompetencer og akademisk dannelse

Undervisningen på Health indeholder læreprocesser, der involverer vores studerende i valg af faglige tematikker og arbejdsformer samt giver dem erfaring med selvstændigt at inddrage praksisnære og problemorienterede
cases og læringssituationer. Hermed styrkes både deres faglighed og engagement.

Vores studerende forholder sig gennem hele uddannelsesforløbet til både teori
og praksis og udvikler dermed evnen både til at omsætte teori til praksis
– og praksis til teori.

Med undervisningsformater, der inddrager og engagerer vores studerende, ønsker vi at supplere tilegnelsen af fagligt stof med generiske kompetencer, som vil sætte dem i stand til at samarbejde med problemløsning for øje, stille de nødvendige og kritiske spørgsmål, håndtere data og kompliceret viden, reflektere og selvstændigt formidle denne viden på et ansvarligt og etisk oplyst grundlag.

Med disse kompetencer vil vores studerende - også som dimittender på et fremtidigt arbejdsmarked - være klædt på til at tilegne sig ny viden, håndtere virkelighedsnære udfordringer og udvikle de metoder og teorier, som skal anvendes til opgaveløsning i praksis. Vi betragter dette som en væsentlig faktor i den akademiske dannelsesproces på Health.

Inspirerende fagmiljøer for undervisere på Health

Undervisere på Health udgør faglige rollemodeller for de studerende, bl.a. i forhold til ansvarlig forskningspraksis, etisk stillingtagen, borger-, patient- og klienthåndtering.

Undervisere ved Health har deres base i stærke forsknings- og videnmiljøer. Her hentes inspiration og sparring med kolleger og fagfæller til videre udvikling af undervisningsforløb, det faglige indhold, didaktiske tilgange og pædagogiske teorier.

Kendetegnende for fagmiljøerne er, at de ikke er statiske. Nogle faggrupper etableres formelt ud fra organisatoriske, strategiske og faglige behov. Andre har karakter af faglige netværk, som dannes uformelt og defineres af fagpersonerne selv.
Fælles for disse fagmiljøer er, at de med tiden ændrer størrelse og funktion, da de

alle er afhængige af de involverede personer, fagmiljøets centrale initiativtagere og kulturbærere.

Health Uddannelsesforum

Healths fagmiljøer er kendetegnet ved en grundlæggende metodisk og pædagogisk frihed for den enkelte underviser funderet i den specifikke faglighed i kombination med en forståelse for uddannelsesforløbet som helhed.

Underviserne har en åben og nysgerrig tilgang til fagfællers pædagogiske praksis, genuin og gensidig sparring, hvilket understøttes med gode muligheder for kompeten- ceudvikling og ressourcer.

Et værdibaseret pædagogisk fundament for strategiske indsatser

”Værdigrundlag og Pædagogiske Principper for Uddannelserne på Health” vil fremover udgøre den fælles retning, vi tager udgangspunkt i i arbejdet med strategiske indsatser som internationalisering, styrket forskningsintegration og digitalisering på uddannelsesområdet. Målet hermed er at skabe meningsfulde bånd mellem strategi, implementering og den pædagogiske praksis, der kendetegner uddannelserne på Health.

Kontakt

Studieleder på Idrætsvidenskab

Kristian Raun Thomsen
Telefon: 40123038
Mail: thomsen@ph.au.dk