IKM fejrede 50 år med forskning, uddannelse og store gennembrud

Fra beskeden begyndelse på det gamle sygehus til en status blandt de bedste i verden. Institut for Klinisk Medicin fejrede mandag et halvt århundrede med innovation, udfordringer og dedikation til forskning og patientpleje.

IKM fejrede 50 år med forskning, uddannelse og store gennembrud
Tidligere institutleder Jens Christian Djurhuus (tv.) og nuværende leder af IKM Jørgen Frøkiær. Foto: Foto: Jakob Binderup

Selv om vejret var gråt uden for det store auditorium på Aarhus Universitetshospitals indgang G, var humøret højt, da Institut for Klinisk Medicin (IKM) mandag den 2. oktober fejrede sit 50-års jubilæum med deltagelse af omkring 150 medarbejdere, studerende og samarbejdspartnere.

Institutleder Jørgen Frøkiær indledte fejringen med at hylde samtlige af de 200 administrative, 740 videnskabelige og omkring 500 ph.d.-studerende, der i dag udgør instituttet.

”Lad mig sige det klart: Institut for Klinisk Medicin er i dag større, bedre og stærkere end nogensinde før. Så ud over at fejre vores 50-års jubilæum, kan vi også fejre, at IKM er blandt de bedste institutter i verden, når det kommer til klinisk medicin,” sagde Jørgen Frøkiær.

Tidligere leder Jens Christian Djurhuus, der stod i spidsen for instituttet i over 30 år – fra 1978 til 2012 – tog deltagerne med på en rejse fra da, det hele startede i kælderen på det gamle kommunehospital – en tid hvor man forskede i det skjulte, fordi ledelsen ikke blandede sig i, hvad de ansatte lavede i deres fritid til i dag, hvor forskerne skal navigere i komplekse problemstillinger som f.eks. GDPR-regler.

”Mit eneste ønske for instituttets fremtid er, at de største udfordringer bliver adresseret hurtigt, så vi de næste 50 år kan koncentrere os om det, vi er her for; nemlig at bedrive forskning og uddannelse og gøre livet bedre for patienterne,” afsluttede Jørgen Frøkiær, inden fokus skiftede til dagens videnskabelige symposium.

Programmet inkluderede blandt andet præsentationer fra en række unge forskertalenter, en omgang ”gæt diagnosen” – en form for gæt og grimasser for klinikere – og flash talks om spændende forskningsprojekter fra en gruppe ph.d.-studerende.

Efter det videnskabelige program på AUH var afsluttet, flyttede festlighederne til Vandrehallen på AU, hvor aftenprogrammet bød på fælles middag, livekoncert og et standup show.

Hjertelig tak til alle, der var med til at gøre fejringen af IKM’s 50-års jubilæum mindeværdig.