Genteknologi skal helbrede rygmarvsskader

Lektor Yonglun Luo fra Aarhus Universitet får en EU-bevilling på godt to millioner kroner til sin forskning i genteknologi som middel til at reducere inflammation og stimulere regenerering af skadet rygmarv.

Lykkes Yonglun Luo og det internationale team med forskningsprojektet, vil resultaterne muligvis også kunne anvendes til behandling af neurodegenerative sygdomme som Alzheimers og Parkinsons. Foto: Simon Byrial Fischel.

En rygmarvsskade medfører manglende eller nedsatte funktioner som fx mobilitet. Lektor Yonglun Luo fra Institut for Biomedicin vil sammen med et team af internationale eksperter udvikle en ny behandling af rygmarvsskade med brug af genteknologi. Deres mål er at udvikle en ny metode, som sikrer, at genmodificeringen bliver leveret sikkert og effektivt i det skadede væv.

Yonglun Luo og hans kolleger vil reducere inflammation i rygmarven ved brug CRISPR/Cas9-proteiner og RNA- molekyler, som hæmmer gener, der fremkalder en inflammationsproces. Derudover har de ambitioner om at stimulere regenerering af skadet rygmarv. Ved at transplantere et kompleks af CRISPR og biologisk materiale ind i rygmarven vil der ske en genetisk redigering og genopbygning.

Bevillingen på 2.025.000 mio. kr. er fra EU’s M-ERA.NET pulje.

Lektor og ph.d. Yonglun Luo
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin og