Flot uddannelsesrapport til Health

Healths uddannelsesrapport er på gaden, og konklusionerne er overordnet positive - studiepladserne er fyldt op, dimittendernes beskæftigelse er høj, og nye strategiske initiativer er kommet godt fra start. Få overblikket over rapporten her.

Healths uddannelsesrapport er landet, og den peger på uddannelser af høj kvalitet, et godt studiemiljø og god afsætning til arbejdsmarkedet, når beviset er i hus. Foto: Lars Kruse, AU Foto

God kvalitet, høj efterspørgsel og en vedvarende positiv udvikling – det er nogle af nøgleordene fra Healths Uddannelsesrapport, som netop er landet. Rapporten giver status på kvaliteten af Healths uddannelser og er udarbejdet på baggrund af årets uddannelsesevalueringer og statusmøder på i alt 14 uddannelser.  

Prodekan for uddannelse, Lise Wogensen Bach er godt tilfreds med årets rapport: 

”Den viser, at vi her på Health tilbyder rigtigt gode uddannelser, som leder til beskæftigelse. Men også, at vi er gode til at udvikle og arbejde med uddannelserne. Vores fokus på Digitalt kompetente dimittender og vores pædagogiske didaktiske tilgang, som vi lancerede sidste år, er nogle af de tiltag, vi kan være stolte af. ” 

I 2023 har både Idræt og Medicin været gennem en uddannelsesevaluering, som også er en del af baggrunden for uddannelsesrapporten. På Idrætsvidenskab er studieleder Kristian Raun Thomsen glad for evalueringen:

”Vi blev bekræftet i, at vi har en robust uddannelse, og vi er grundlæggende bevidste om vores styrker og udfordringer. Vi står stærkt, når det kommer til studerendes faglige og sociale trivsel, vi er blandt andet gode til studiestartsaktiviteter og brobygning, som hjælper de studerende i kontakt med kommende arbejdsgivere.”

Og selvom evalueringen ikke leverede store overraskelser, er der gode ting at arbejde videre med, siger studieleder på Idrætsvidenskab, Kristian Raun Thomsen:

”Vi vil fortsætte vores arbejde med de pædagogiske principper på Health, som også er med til at styrke den faglige relevans, sammenhæng og uddannelsesprogression. Og så vil vi fokusere på, hvordan vi kan styrke variationen i undervisningen, så de studerende i endnu højere grad bliver motiveret til at arbejde med egen læring – og fremover skal det doseres med digitalisering og brug af kunstig intelligens.”

På medicinuddannelsen havde evalueringen blandt andet ros til et udviklingsprojekt, fortæller studieleder Janne Lebeck:

”Der var stor opbakning til vores ´klinikfaglige refleksionsrum´, som bl.a. sigter mod at træne de studerende i at dele de udfordringer, de møder i det kliniske arbejde. Det gør overgangen fra studerende til læge i den Kliniske Basisuddannelse mere smidig. Vi starter pilotprojektet i foråret 2024, og det glæder jeg mig meget til at se resultatet af.”

Men evalueringen gav også udviklingsideer til fremtidens medicinuddannelse fortæller hun:

”Vi skal fremover arbejde med at give det primære sundhedsvæsen en større plads i uddannelsen, så vores studerende får en endnu bedre forståelse af den rolle den primære sektor, som fx praktiserende læger, hjemmesygeplejersker og praktiserende fysioterapeuter, spiller i forebyggelse og bekæmpelse af sygdom.”

Og selvom både uddannelsesevalueringer og rapporten i høj grad er positiv, så skal vi ikke hvile på laurbærrene, siger Lise Wogensen Bach: 

”På Health har vi et stort ansvar for at uddanne vores studerende til det arbejdsliv og de udfordringer, de vil møde, når de forlader os. Derfor skal vi også hele tiden følge med udviklingen i samfundet – herunder både den digitale og den sundhedsfaglige virkelighed, som de skal arbejde i. Det er blandt andet derfor, det er så vigtigt, at de alle får en forskningsforståelse, så de resten af deres arbejdsliv både kan tilegne sig og forholde sig kritisk til ny viden. Vores studerende er på en livslang (ud)dannelses rejse, hvor de i deres arbejdsliv selv har ansvaret for at holde sig opdateret. Og det skal vi klæde dem godt på til.” 

Healths uddannelsesrapport i overskrifter: 

Uddannelsesrapporten konkluderer, at alle Healths uddannelser oplever en stor efterspørgsel fra både ansøgere og arbejdsgivere. Det udmøntede sig blandt i, at alle studiepladser i optag 2022 blev tilbudt til førsteprioritetsansøgere. Rapporten viser også, at langt de fleste af Healths kandidater springer direkte fra universitetet til arbejdslivet, når eksamensbeviset er i hus.  

Rapporten er baseret på statusmøder på 10 uddannelser og uddannelsesevalueringer på fire uddannelser. Både statusmøder og uddannelsesevalueringer ledes af studieleder med deltagelse af prodekan for uddannelse, studenterrepræsentanter, institutleder, viceinstitutleder, uddannelsesleder, uddannelseschef og repræsentant fra Center for Educational Development. Derudover deltager eksterne eksperter i uddannelsesevalueringerne. 

Forskning og kvalitetskrav: 

Healths uddannelser er i høj grad forankret i stærke forskningsmiljøer. 
Uddannelserne opfylder kravene for VIP-dækningog konfrontationstimer. 

Frafald og gennemførsel: 

Healths uddannelser har generelt et lavt frafald og høj gennemførsel. Folkesundhedsvidenskab har dog oplevet en afvigelse med et frafald på 32 %, svarende til 16 ud af i alt 50 studerende, hvilket betyder, at frafald kræver særlig opmærksomhed og handling. Overordnet er studieprogressionen på Health stadig god, og det samme gælder studieintensiteten, som dog er let faldende. Studieintensiteten måles på de studerendes egen vurdering af deres ugentlige studietid. 

Generelt er uddannelserne kendetegnet ved et positivt studiemiljø. 

Pædagogiske initiativer: 

Rapporten fremhæver implementering af initiativer såsom tutorintroduktionsmateriale, integration på første studieår, og studiefaglige reflektionsrum, som giver de studerende mulighed for at udveksle erfaringer og lære af hinanden på de første semestre. 

I 2023 blev det indført, at udviklingen af en undervisningsportefølje fremover skal være en del medarbejderudviklingssamtalerne, hvilket vil styrke fokus på underviserne pædagogisk-didaktiske kompetencer. 

Forskningsintegration og læringsmiljø: 

Health har generelt et godt fokus på at styrke integrationen af forskning i undervisningen. Det skal skærpe de studerendes tilegnelse af studie-, akademiske - og forskningskompetencer. Især ønskes det at styrke de studerendes evne til kritisk, analytisk tænkning og refleksion over vidensudvikling, så de lærer at arbejde selvstændigt med den videnskabelige proces og forskningsmæssige metoder og værktøj. 

Der er positive indikationer på højere undervisningskvalitet, målt gennem stigning i undervisningsevalueringer. På størstedelen af Healths uddannelser angiver de studerende, at de er tilfredse med undervisningen. 

Digital kompetence og erhvervsorientering: 

Health har med succes implementeret initiativer som Digitalt kompetente dimittender. Initiativet skal være med til at sikre, at Healths dimittender er klædt på det til det arbejdsmarked, der venter dem.  

Der har desuden været et styrket fokus på erhvervsorienterede projektforløb, der styrker forbindelsen til arbejdsmarkedet. Disse og andre initiativer understøtter en fortsat opmærksomhed på en stærk arbejdsmarkedsrelevans og veluddannede kandidater. 

 

Kontakt

Prodekan for uddannelse, Lise Wogensen Bach
Health, Aarhus Universitet
Telefon: +4525488522
Mail: lwb@au.dk