Yngre forskere: ”Sammen står vi stærkere”

I laget mellem ph.d.-studerende og seniorforskere står en stor gruppe postdocs og adjunkter uden fastansættelse. Junior Research Association forsøger at samle de yngre forskere på tværs af universitetet. Målet er at skabe en samlet stemme og få plads i de akademiske råd.

Det er vigtigt, at de yngre forskere også får indflydelse på universitetets udvikling, siger bestyrelsesmedlem i Junior Research Association, Anne Birkeholm Jensen.

FAKTA

Junior Research Association (JRA) blev stiftet I 2017. Foreningen repræsenterer og varetager interesser for postdocs og adjunkter uden en fast stilling på Aarhus Universitet.

Foreningens næste event afholdes 10. juni og har fokus på ”Det gode interdisciplinære samarbejde”

Læs mere om Junior Research Association's mål her

Bestyrelsen i JRA

Det kan være svært at få fodfæste med en fast stilling på universitetet, hvis man er ung forsker med en frisk ph.d. i bagagen. Mange har halve stillinger eller tidsbegrænsede ansættelser. Men de unge forskere er universitetets fremtid, og derfor er det vigtigt, at de også får indflydelse på universitetets udvikling, siger Anne Birkeholm Jensen, der er medlem af Junior Research Associations bestyrelse og postdoc på Institut for Odontologi og Oral Sundhed.

”Vi er det næste led, Vi, de yngre forskere og unge talenter, har en masse gode input til både forskningen og universitetets udvikling, men som det er nu, har vi ikke en formel stemme på universitetet. Vi kan ikke rigtig komme til orde, og det vil vi gerne lave om på.”

Udvikling, netværk og en plads ved bordet

Yngre forskere uden en fast stilling udgør en stor gruppe af forskerne på universitetet, og derfor mener Anne Birkeholm Jensen også, det er naturligt, at de unge forskere sidder med i de akademiske råd.

”Et af vores primære fokusområder er, at vi får en plads i de akademiske råd. Nogle steder har vi fået en observatørplads, men vi synes faktisk, at vi fortjener en reel plads med stemmeret. Hvis Aarhus Universitet taler om at holde på talenterne, giver det også mening at inddrage os og give os indflydelse på universitetets udvikling,” siger hun.

En ny JRA-bestyrelse, hvor tre af fire medlemmer er fra Health, har nu for alvor sat sejl og arbejder også for at skabe et udviklende netværk, hvor de yngre forskere kan samles og udveksle erfaringer, fortæller Anne Birkeholm Jensen:

”JRA skal være et sted, hvor de unge forskere kan vende frustrationer, få sparring og udvikle et stærkt netværk på tværs af både deres eget og de andre fakulteter. Vi afholder kurser og forskellige events, som vi håber, vil bidrage til talentudviklingenog sammenhængskraft  på universitetet.”

I dag har foreningen lidt over 100 medlemmer, men det er ambitionen, at foreningen vil vokse og dermed have større gennemslagskraft, siger Anne Birkeholm Jensen.

”Sammen står vi stærkere. Derfor håber vi også, at flere melder sig ind i JRA. Det koster ikke noget, og ud over at det giver os en tyngde og samlet stemme, så giver medlemskabet også mulighed for at deltage i vores faglige events og sociale arrangementer,” fortæller Anne Birkeholm Jensen.

Postdoc Anne Birkeholm Jensen
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed