Vil du have indflydelse på livet som ph.d.-studerende på Health?

Du ved det måske ikke, men som ph.d.-studerende er du automatisk en del af fakultetets ph.d.-forening. Læs her, hvordan du som aktivt medlem kan blive en del af et stærkt fællesskab og få indflydelse på dine medstuderendes trivsel.

Sofie Abildgaard Jacobsen er forperson for ph.d.-foreningen på Health.
Sofie Abildgaard Jacobsen er forperson for ph.d.-foreningen på Health. Foto: Simon Fischel, AU Health.

”Som aktivt medlem af ph.d.-foreningen på Health kan du få indflydelse på en lang række vigtige dagsordener og danne stærke faglige og personlige relationer.”

Sådan siger Sofie Abildgaard Jacobsen fra Institut for Klinisk Medicin. Hun er forperson for ph.d.-foreningen på Health og forsker i seksuelle overgrebs betydning for udvikling af funktionelle lidelser som f.eks. fibromyalgi og kropslig stresstilstand.

”Ph.d.-foreningen er enormt vigtig og har givet mig mulighed for at møde mange andre ph.d.-studerende på tværs af forskellige projekter og faglige retninger. Som ph.d.-studerende får man hele tiden at vide, at man skal være interdisciplinær, og foreningen har givet mig en unik mulighed for at danne nye relationer netop på tværs af discipliner og derved øge kvaliteten af min egen forskning,” siger Sofie Abildgaard Jacobsen.

”Foreningen hænger i en tynd tråd”

Men ph.d.-foreningen på Health står over for en stor udfordring – der er nemlig et akut behov for nye medlemmer, der kan tage over, når den nuværende bestyrelse færdiggør deres ph.d.-projekter.

”Lige nu er vi så få aktive medlemmer i foreningen, at foreningens fremtid desværre hænger i en tynd tråd. Vi har som ph.d.-studerende kun tre år at gøre godt med, og vi er nødt til at have flere aktive medlemmer, som byder ind og kan tage over efter os, hvis foreningen skal overleve,” siger hun.

Den nuværende forperson står for at afvikle foreningens møder og viderebringe de vedtagne beslutninger direkte til Helene Nørrelund, der er ph.d.-skoleleder på Health.

Sofie Abildgaard Jacobsen håber især på at nå ud til flere førsteårsstuderende og skabe en naturlig fødekæde i foreningen. For der skal ske noget snart.

"Vi er gået fra at være en fuldbyrdet forening til i perioder at være nede på omkring fem aktive medlemmer. Det er en svær position at stå i, og jeg vil kraftigt opfordre alle, der ønsker at få indflydelse på livet som ph.d.-studerende på Health, til at dukke op til et af vores møder,” siger hun.

Bygger bro mellem de studerende og fakultetets ledelse

Ph.d.-foreningen på Health beskæftiger sig med vigtige emner, som ofte udspringer af henvendelser fra andre ph.d.-studerende. Stress, diskrimination og løbende forbedring af fakultetets arrangementer for ph.d.-studerende er blandt de aktuelle ting, som foreningen arbejder med.

”Som ph.d.-studerende har vi ikke medarbejderudviklingssamtaler (MUS) eller lignende. Vi har selvfølgelig vejledning, men hvis der opstår et problem undervejs, kan det være en virkelig svær situation at stå i helt alene. Derfor er det vigtigt, at vi organiserer os og har løbende dialog mellem studerende og ledelsen. Ph.d.-foreningen sikrer, at de studerendes stemmer bliver hørt og respekteret, og det vil være et kæmpe tab, hvis foreningen ophører med at eksistere,” siger Sofie Abildgaard Jacobsen.

Ph.d.-foreningen på Health har desuden et stærkt samarbejde med AUPA, som er AU’s ph.d.-forening og dækker alle universitetets fakulteter.

”Vi oplever mange af de samme problemer her på Health, som de også kæmper med på andre fakulteter. Vi bliver i høj grad hørt og inddraget både af AUPA og af ledelsen her på fakultetet,” siger Sofie Abildgaard Jacobsen.

Et stærkt fællesskab med masser af muligheder

Ph.d.-foreningen på Health står ud over det organisatoriske arbejde for at arrangere både faglige og sociale arrangementer. F.eks. er foreningen central i planlægningen af f.eks. brætspilsaftener og fakultetets årlige PhD Day.

”Vi er også ved at planlægge en workshop i august, der sætter fokus på, hvordan man kan søge finansiering til en postdoc-stilling. Der kommer både en repræsentant fra TrygFonden, som står for at vurdere ansøgninger, og en professor, der fortæller om, hvordan hun selv har finansieret sin karriere,” fortæller Sofie Abildgaard Jacobsen.

Hvis du deltager som aktivt medlem i ph.d.-foreningen, kan du få godtgjort op til 15 undervisningstimer. Du behøver dog ikke være en del af bestyrelsen og stille op til valg for at være en del af fællesskabet eller blive hørt.

”Alle er velkomne til vores møder. Desuden tager vi ud sammen en gang hver anden måned – enten for at spise sammen eller for at lave noget andet socialt. Det er både sjovt og spændende at høre om, hvordan det går med de andres projekter. Jeg har i hvert fald selv både styrket mit projekt, haft det virkelig sjovt og følt, at vores arbejde gør en kæmpe forskel,” siger Sofie Abildgaard Jacobsen.

Har du lyst til at høre mere om ph.d.-foreningen på Health? Besøg ph.d.-foreningens hjemmeside, følg foreningen på Facebook  eller mød op til et af foreningens møder den første torsdag i hver måned fra kl. 15 til 16. Møderne veksler mellem at foregå på AU og på AUH, og næste møde er foreningens halvårlige generalforsamling den 7. marts 2024 kl. 15 i Loftsalen i Victor Albeck Bygningen.

Ph.d.-studerende og forperson for ph.d.-foreningen på Health Sofie Abildgaard Jacobsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Aarhus Universitetshospital, Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser