Otte Health-forskere får knap 23 mio. kr. til patientnær forskning

Danmarks Frie Forskningsfond har netop uddelt bevillinger på i alt 127,3 mio. kr., og knap 23 af dem går til otte af fakultetets forskere, der beskæftiger sig med så forskellige områder som psykiatri, fertilitet, hjertesygdom og gigt.

Henrik Wiggers, Inger Mechlenburg, Annette de Thurah, Claus Gravholt, Ellen Margrethe Mikkelsen, Søren Dinesen Østergaard, Christian Wejse, og Kresten Krarup Keller får hver en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond. Foto: AU Health

Forskere fra Health står bag otte af de 56 originale og lysende idéer inden for patientnær, klinisk og uafhængig forskning, som Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) netop har uddelt bevillinger til. De knap 23 mio. kr., som de otte forskere fra fakultetet får tilsammen, gavner patienter og behandling inden for følgende områder:

• Professor Annette de Thurah fra Institut for Klinisk Medicin får 2.878.681 kr. til sin forskning i sygeplejedrevet telemedicinsk intervention målrettet patienter med urinsyregigt.

• Professor Inger Mechlenburg fra Institut for Klinisk Medicin modtager 2.877.833 kr. til sine studier af træning som behandling til patienter med knæ- og hofteslidgigt.

• Lektor Kresten Krarup Keller fra Institut for Klinisk Medicin får 2.839.100 kr. til sin forskning i Prednisolon-behandling af patienter med muskelgigt.

• Professor Søren Dinesen Østergaard fra Institut for Klinisk Medicin anvender sin bevilling på 2.437.632 kr. til et forskningsprojekt om måling af skizofreni-symptomer hos unge med psykoselidelser.

• Professor Henrik Wiggers fra Institut for Klinisk Medicin får 2.802.614 kr. til at undersøge, om mælkesyre givet som infusion eller drik har gavnlig effekt på hjertet hos patienter med kronisk hjertesvigt.

• Lektor Ellen Margrethe Mikkelsen fra Institut for Klinisk Medicin modtager en bevilling på 2.879.136 kr. til at undersøge, om stress og dårlig søvn påvirker risikoen for spontan abort.

• Lektor Christian Wejse fra Institut for Folkesundhed og Institut for Klinisk Medicin anvender sin bevilling på 2.869.920 kr. til at undersøge, hvorvidt sygdommen kronisk ormeinfektion har betydning for effekten af vaccinationsprogrammer i lavindkomstlande.

• Klinisk professor Christian Højbjerg Gravholt fra Institut for Klinisk Medicin får en bevilling på 2.880.000 kr. til at undersøge testikelvævets genetik i en række mænd med infertilitetstilstanden azoospermi.

Flere af forskerne er desuden tilknyttet Aarhus Universitetshospital.

DFF ønsker med uddelingen at støtte forsøg og studier på områder, hvor der er begrænset kommerciel interesse eller mulighed for ekstern finansiering, fx fra andre fonde.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Redigeret den 6. oktober 2022: Claus Gravholt er tilføjet listen af bevillingsmodtagere.