Studerende: Hvad i alverden er en ph.d.?

Hvad laver en adjunkt? Hvad er en ph.d.? – Og hvordan får man sådan en? Det var nogle af de spørgsmål, studerende fra Folkesundhed fik svar på i sidste uge, hvor de mødtes med repræsentanter for instituttets undervisere og ledelse til en snak om blandt andet karrieremuligheder.

Fakta

Seks skarpe råd fra mødet til de studerende:

  • Netværk – plej og udbyg det du allerede har
  • Vær nysgerrig
  • husk du er studerende – akademia er et monster som spiser dig, hvis du ikke husker at holde fri.
  • Start i god tid og vær selv opsøgende
  • Lad din nysgerrighed guide dig
  • Vær forberedt på at skulle skrive mange fondsansøgninger

Oplægsholderne var:

Institutleder:
Ole Bækgaard Nielsen

Ph.d.-studerende:
Christian Antoniussen
Caroline Arnbjerg
Maiken Melgaard
Nanna Husted

Adjunkt:
Tina Wang Vedelø

Netværk, nysgerrighed og en god portion gåpåmod er grundopskriften på en ph.d.-grad. Det var budskabet fra de fire ph.d.-studerende, som mandag den 25. april 2022 holdt oplæg for cirka 40 studerende fra Folkesundhedsvidenskab.

Mødet var arrangeret af studenterforeningen SIFFOS i samarbejde med institutledelsen, og det udsprang af både undren og interesse, fortæller Stine Arp, som er faglig ansvarlig i SIFFOS og studerende på bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab.

Studerende ville gerne møde ph.d.-studerende

”Ideen til mødet var drevet af os selv i foreningen. En ph.d. virker som noget ophøjet, lidt utilnærmeligt, og et begreb, som vores undervisere bruger i flæng. Nu skal vi snart starte på kandidatuddannelsen, så et eventuelt ph.d.-forløb er jo ikke længere så langt væk. Derfor ville vi gerne vide noget mere om det,” fortæller Stine Arp.

Studenterforeningen SIFFOS tog derfor kontakt til instituttet, som straks greb ideen og indgik i et samarbejde om at stable et arrangement på benene for de studerende. Og det er er der flere gode grunde til, at vi gjorde uden at tøve, fortæller institutleder Ole Bækgaard.

”For det første er det fantastisk, at det er et studenterdrevet samarbejde. Det er et godt og meget velkomment initiativ. Samtidig fik vi værdifuld indsigt i de studerendes forståelse af universitetet som arbejdsplads og uddannelsesinstitution. Det gav rigtig meget læring for os. Det var en tovejs erfarings- og vidensudveksling, når det er bedst, og jeg er enormt glad for arrangementet. Jeg håber, at vi kan afholde lignende arrangementer efter behov og desuden udbrede idéen til de øvrige uddannelser også,” siger han.

Fra abstrakt begreb til reel karrieremulighed

Ingen hænder røg i vejret, da ph.d.-studerende Christian Antoniussen som det første i sit oplæg spurgte, om nogle af de fremmødte studerende allerede vidste, om de ville gå efter en ph.d. Men ifølge Asra Sverre Hasselager, som studerer folkesundhedsvidenskab, skyldes de manglende hænder nok primært, at begrebet var noget diffust, da mødet startede.

”Efter mødet er en ph.d. pludselig blevet en reel mulighed. Før var det noget abstrakt. At høre de forskellige oplæg har givet mig et boost i min faglighed. Jeg kan faktisk godt komme videre derfra, hvor jeg er nu. Og det sætter gang i tankerne om, hvad jeg kan og vil, når jeg er færdig med min kandidatuddannelse,” fortæller Asra Sverre Hasselager.”

Hun bliver bakket op af medstuderende Katrine Brandt Alsner:

”Det gik op for mig, at jeg faktisk ikke rigtigt vidste, hvad en ph.d. er. Jeg vidste for eksempel ikke, at et ph.d.-forløb indeholder et udlandsophold, og at der er så mange forskellige veje ind til at lave en ph.d. Det er slet ikke så fastlagt, som jeg havde troet,” siger hun.

Alle veje fører til Rom – og måske til en ph.d.

Og de mange forskellige veje fra kandidatuddannelsen og videre til et ph.d.-forløb kan overraske selv de mest erfarne, konstaterede institutleder Ole Bækgaard efter mødet.

”Jeg var først lidt overrasket over at høre, at det er vanskeligt for de studerende at få hold om, hvad en ph.d.-studerende er. Men nu hvor jeg har hørt de fire oplæg i dag, kan jeg godt se, at det kan være lidt svært at finde ud af, hvilken vej, man kommer ind,” forklarer han.

Det var da også fire helt forskellige indgange til et ph.d.-forløb, de studerende blev præsenteret for. Lige fra en klar plan om et ph.d.-studium allerede ved studiestart på bacheloruddannelsen, til en opfordring fra en underviser/vejleder. For ph.d.-studerende Caroline Arnbjerg var det en studietur til Rwanda, som blev startskuddet til hendes ph.d.-studium. Hun håber, de studerende gik motiveret og inspireret fra mødet.

”Det vigtigste for mig var at fortælle de studerende, hvad man kan bruge forskningen til. Hvor vigtigt det er, at vi kan formidle evidens og se kritisk på data og på virkeligheden. Så jeg håber, de føler sig inspireret og empowered, og har fået mod på at tage en chance, løbe nogle risici. Og så håber jeg, at vi har fået afmystificeret, hvad en ph.d. egentligt er,” fortæller hun.

Dørene er åbne – I skal turde banke på

På mødet gik særligt ét ord igen: Netværk, netværk, netværk. Det slog alle fire ph.d.-studerende fast som en afgørende faktor – ikke kun for komme i gang, men også for at få succes med sit ph.d.-studium. Og da en studerende spurgte, hvordan de kan bygge et netværk op, lød det samstemmende fra oplægsholderne:

”Kom og bank på! Vi er alle sammen klar på en snak, og I behøver ikke stille med et finpudset pitch. Det er helt ok at komme med en løs ide, et enkelt spørgsmål, eller bare for at høre mere om projekterne.”

Samme budskab kom adjunkt Tina Wang Vedelø med, da hun afsluttede sit oplæg om sin vej til først en ph.d. og senere til en stilling som adjunkt. ”I SKAL have mod til at banke på døre. Det værste I kan få er et nej, og det sker der ingenting ved,” sagde hun.

Ifølge Stine Arp fra studenterforeningen var udbyttet af mødet præcis det, mange af de studerende havde behov for.

”Mange har sagt: ’jeg vidste ikke en fis om en ph.d. før, men nu ved jeg meget mere.’ En karrierevej inden for forskning var i forvejen en interesse, men nu ved vi, at det ikke er hverken farligt eller kun for de få. Det kan give en meget mere med i baggagen, også hvis man ikke vil være forsker, men fortsætte ud på fx det private arbejdsmarked bagefter,” slutter hun.

Kontakt

Institutleder på Institut for Folkesundhed
Ole Bækgaard
Mail: obn@ph.au.dk
Telefon+4560202674