Seks Health-forskere modtager bevillinger fra Carlsbergfondet

Bevillinger fra Carlsbergfondet på i alt 460 mio. kr. skal skabe ny viden om alt fra hormoner, der regulerer blodsukker og fødeindtagelse, til kunstig intelligens potentiale til løsning af den mentale sundhedskrise. Midlerne, som seks forskere fra Health får en del af, skal både gavne talentudvikling og styrke dansk topforsknings internationale position.

Alle bevillingerne er uddelt som en del af Carlsbergsfondets efterårsopslag 2023, der skal sikre grundforskning på højeste internationale niveau samt bidrage til generationsskifte og talentudvikling i de danske forskningsmiljøer. Foto: Simon Fischel, AU Health.

En stor runde bevillinger skal støtte dansk forskning og give forskerne mulighed for at dykke ned i lige præcis de videnskabelige spørgsmål, som de selv har udpeget indenfor deres felt.

De seks bevillingsmodtagere på Health er:

Professor Sarang Dalal fra Institut for Klinisk Medicin og Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab (CFIN)

Bevilling: Research Infrastructure-bevilling på 2.945.986 kr.

Projekt: “OptiMAL: OPTIcally pumped MAgnetoencephalography Lab for capturing human brain dynamics underlying cognition and perception.”

Et nyt neurobilleddannelsessystem kan med stor præcision måle de små magnetiske signaler, som den menneskelige hjerne genererer. Ved hjælp af det nye system skal Sarang Dalal bl.a. undersøge, hvordan hjernens områder kommunikerer med hinanden for at forstå verden og træffe beslutninger.

Professor Peter Lindbjerg Nejsum fra Institut for Klinisk Medicin

Bevilling: Research Infrastructure-bevilling på 1.685.300 kr.

Projekt: “Nanoparticle flow cytometer for multiparametric single-particle characterization of individual extracellular vesicles.”

Forskning i extracellulære vesikler (EV) har oplevet stor vækst det sidste årti, men de små celler er særdeles svære at analysere. Bevillingen skal bruges til at erhverve en nyudviklet NanoAnalyzer, som kan gøre det nemmere for professoren og forskningsgruppen at undersøge EV’ernes rolle i udviklingen af både sundhed og sygdom.

Professor Ebbe Bødtkjer fra Institut for Biomedicin

Bevilling: Research Infrastructure-bevilling på 1.354.066 kr.

Projekt: “Shared laboratory equipment: A multi-mode plate reader and qPCR machine”.

Kræftvæv og væv, der modtager utilstrækkelig blodforsyning, er karakteriseret ved at være surt. Ebbe Bødtkjer vil bruge nye billedteknologier til at identificere, regulere og ændre de cellulære mekanismer, der er ansvarlige for transport og detektering af syrer og baser. Det kan i sidste ende bane vejen for forbedret patientbehandling.

Professor Poul Nissen fra Institut for Biomedicin, DANDRITE og Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Bevilling: Research Infrastructure-bevilling på 1.119.226 kr.

Projekt: ”Integrated imager for quantitative studies of biomolecules.”

Traditionelt har studier af biomolekyler været beskrivende og kvalitative, men nutidig og fremtidig forskning bliver i stigende grad baseret på kvantitative data. Derfor har Poul Nissen fået midler til en Typhoon 5-bioimager, der kan levere de nødvendige data til en række nye projekter.

Professor Robert Fenton fra Institut for Biomedicin

Bevilling: Research Infrastructure-bevilling på 1.341.000 kr.

Projekt: ”Single Cell Isolation Platform.”

Moderne teknikker gør det muligt at lave detaljerede analyser af individuelle celler, men det kræver, at de isoleres. I et nyt projekt vil Robert Fenton bruge en mikrofluidik-baseret høj-gennemstrømningsplatform til at isolere og dispensere de enkelte celler, hvilket skal føre til en bedre forståelse af deres funktion.

Postdoc og ph.d. Christine Ahrends fra Institut for Klinisk Medicin og Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab (CFIN)

Bevilling: Visiting Fellowship ved University of Oxford-bevilling på 1.000.000 kr.

Projekt: “Understanding the brain through the wrist: Predicting brain function from physical activity”.

Christine Ahrends vil bruge målinger af fysisk aktivitet til at forudsige de mønstre, hvori en persons hjerneaktivitet ændrer sig over tid. Hun håber at opnå afgørende indsigter i en persons hjernefunktion uden dyre hjerneskanninger, men kun ved brug af fitness-trackere på håndleddet. Det kan være nyttigt, f.eks. til at opdage tidlige tegn på psykisk sygdom og fremme sund hjernefunktion.