Se billederne: Grønnegården er nu indviet

På bare ni måneder blev en grå parkeringsplads med perlegrus forvandlet til et grønt og levende udemiljø ved Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Torsdag d. 9. juni 2022 blev Grønnegården indviet med taler, snoreklip og kage til medarbejdere og studerende.

Under opførelsen af Skou-bygningen var der brug for byggeopbevaringsplads. Derfor blev Grønnegården på den anden side af Vennelyst Boulevard omdannet til afsætning og parkering med et løfte om, at Grønnegården senere ville blive genskabt. Det blev Grønnegården, og torsdag d. 9. juni blev det fejret med en festlig indvielse.

Dekanatet på Health har finansieret ombygningen, og derfor fik dekan Anne-Mette Hvas æren af at klippe den røde snor og officielt indvie Grønnegården.

For bare ni måneder siden var Grønnegården temmelig grå og fuld af parkerede biler. I dag er den grøn og gul og fuld af liv. Der er adgang til Grønnegården fra kantinen på IOOS og fra Høegh-Guldbergsgade.

”Grønnegården er genskabt på rekordtid, og når vi står her i de flotte omgivelser, var det helt sikkert det hele værd at skulle leve i byggelyde i nogle få måneder,” sagde institutleder Siri Beier Jensen i sin åbningstale. Der var også stor ros til teknisk chef Conor Leerhøy og hele Bygningsservice og en tak til kantineudvalget for sparring og til Institutforum på IOOS, der har insisteret på at fejre alt, hvad fejres kan – også genskabelsen af Grønnegården.

Projektlederen og the mastermind bag det hele: Olga Mabelenge, der er civilingeniør og ansat i Health Bygningsservice, har tegnet det nye udemiljø i Grønnegården og ledet hele ombygningen. Han har selv kontor ud til Grønnegården og har derfor kunnet følge hele processen fra første parket.

Studerende, patienter og medarbejdere – ikke kun fra IOOS, men fra hele fakultetet – er alle velkomne til at bruge Grønnegården.

Der var kaffe og kage til de omkring 100 medarbejdere og studerende, der var mødt op til indvielsen. Og på en ellers lidt grå og overskyet torsdag kiggede solen og varmen frem lige nøjagtig mellem kl. 14 og 16, hvor festlighederne løb af stablen.

Når der ikke lige er indvielse, har det nye udemiljø også vist sig som den perfekte ramme for familie og venner, der i disse dage fejrer de nyudsprungne IOOS-dimittender med flag og champagne.

Foruden bænke og grønne områder har Grønnegården også fået tre drivhuse eller ’orangerier’, der betyder, at det nye udemiljø kan bruges året rundt og i al slags vejr.

Grønnegården er ideel, når medarbejdere skal sparre med kolleger, når læsegruppen mødes, eller når frokosten skal spises.