Retsmedicin gør kunderne glade
Politiet er tilfredse med kvaliteten af de opgaver, som Institut for Retsmedicin løser for dem. Den positive feedback skal være afsæt for nye eksterne samarbejder.
Altid lette at komme i kontakt med, professionelle i deres arbejde og fleksible ved hastesager. Sådan lyder nogle af skudsmålene i en tilfredshedsundersøgelse, som Institut for Retsmedicin har gennemført hos politiet, der er deres primære kunde.
Det er svært at spore nogen form for utilfredshed med opgaveløsningen. Faktisk kniber det ifølge målingen for interviewpersonerne at komme i tanker om noget, som kan gøres meget bedre.
”Målingen bekræfter det velfungerende samarbejde mellem Aarhus Universitet og dansk politi. Desuden er det en stor anerkendelse til instituttets medarbejdere for deres høje faglighed og professionelle tilgang til arbejdet,” siger Christian Lindholst, leder af Institut for Retsmedicin.
Det var dog heller ikke med en forventning om et modsat resultat, da Institutforum ved Retsmedicin tidligere på året besluttede at teste samarbejdsklimaet mellem instituttet og politiet. Det handlede om at få klarlagt, hvordan instituttet kan forbedre og udvikle sig – og ikke mindst skabe nye samarbejdsrelationer.
Tilfredse kunder skaber værdi
Selv om politifolkene er tilfredse, ser Christian Lindholst et udviklingspotentiale. Det gælder for eksempel for efteruddannelse og temadage. Omkring halvdelen af de adspurgte oplyser i undersøgelsen, at de har deltaget i et arrangement, hvor instituttet har stået for undervisningen, og det har været oplysende og relevant. Nogle peger på konkrete emner inden for narkotika, som det vil være brugbart at få mere viden om.
”Efter- og videreuddannelse er et område, vi kommer til at opdyrke langt mere. Vi får ny viden og udvikler nye metoder, som skal formidles. Det kan vi gøre mere systematisk, end det sker i dag,” siger Christian Lindholst.
Undersøgelsen skal også bruges til at markedsføre instituttets ydelser over for nye aftagere.
”Det er klart, at tilfredse kunder er den bedste anbefaling, vi kan få. Og det er en stor hjælp i forhold til at tiltrække nye kunder,” siger Christian Lindholst.
Han ser især et stort vækstpotentiale inden for retskemien. Andre aftagere end politiet kan nemlig også gøre brug af de særligt forfinede metoder til for eksempel analyse af blod og væv.
”Det er et element i vores institutstrategi at skabe gode betingelser for at skaffe nye aftagere. Vi har altid haft en høj kvalitet i opgaveløsningen. Det gode er, at nu ved andre det også,” siger Christian Lindholst.
- Undersøgelsen består af kvalitative interview med otte-ti nøglepersoner i de politikredse, som instituttet betjener og en spørgeskemaundersøgelse med ca. 400 politifolk
- Målingen er lavet af analysevirksomheden Epinion
- Læs rapporten for brugerundersøgelsen på Institut for Retsmedicins hjemmeside
Yderligere information
Institutleder Christian Lindholst
Aarhus Universitet, Institut for Retsmedicin
cl@forens.au.dk
Direkte telefon: 8716 8331