Professor får stor EU-bevilling til banebrydende kræftforskning

Lars Dyrskjøt og hans forskningsteam ved Aarhus Universitet og Molekylær Medicinsk Afdeling (MOMA) på Aarhus Universitetshospital har modtaget en EU-bevilling på 11 mio. kr. Pengene skal bruges til at øge forståelsen for interaktionen mellem tumorer og patienter.

Projektet involverer en tværfaglig gruppe af førende klinikere, immunologer, eksperter i omics, digitale teknologier, samfundsvidenskab og patientrepræsentanter fra 10 EU-lande. Foto: DCCC ctDNA center

Bevillingen er en del af et europæisk forskningsprojekt med et samlet budget på 60 mio. kr. Det såkaldte MULTIR-projekt fokuserer på at samle og analysere data fra tre store kræfttyper: modermærke, lunge- og blærekræft. Det er kræftformer, som alle behandles med immunterapi, hvor man fjerner bremsemekanismer i patienternes immunsystem. Dog er behandlingen ikke effektiv i alle tilfælde.

Ved blandt andet at udnytte avancerede AI-baserede tilgange, adgang til store ’multi-omics’ datasæt og velannoteret klinisk data, samt brug af in vitro modelsystemer, vil forskerne identificere de kritiske elementer i interaktionen mellem tumor og vært (patienten), der har betydning for, hvordan patienterne reagerer på behandling med immunterapi.

"Projektet er et vigtigt skridt i retning af at udvikle mere personlig medicin. Når vi forstår, hvordan tumorer interagerer med deres vært, kan vi måske forudsige, hvilke patienter der vil reagere bedst på behandling. Projektet vil desuden bane vejen for udvikling af nye strategier til at bekæmpe kræft," siger Lars Dyrskjøt og fortsætter:

"Vi er begejstrede for at være en del af dette banebrydende projekt og ser frem til at bidrage med vores ekspertise, så vi forhåbentlig kan forbedre livet for kræftpatienter i fremtiden”.

Professor Lars Dyrskjøt
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Aarhus Universitetshospital, Molekylær Medicinsk Afdeling (MOMA)
Telefon: 78455320