Nyt værktøj skaber overblik over flyrejser på Health

Aarhus Universitet lancerer nu et nyt måleværktøj, der giver et overblik over antallet af udlandsrejser på både fakultets- og institutniveau. Det er et vigtigt skridt på vejen i forhold til at nå fakultetets klimamålsætning, mener dekan Anne Matte-Hvas.

Hidtil har det været vanskeligt at måle på antallet af rejser, men det ændrer sig nu med introduktionen af måleværktøjet i ’Power BI’. Foto: John McArthur, Unsplash.

Aarhus Universitet har et mål om at nedbringe klimaaftrykket fra flyrejser med 30% i 2025 sammenlignet med 2018.

Hidtil har det været vanskeligt at måle på antallet af rejser, men det ændrer sig nu med introduktionen af måleværktøjet i ’Power BI’, som gør det muligt at trække data og generere rapporter over udlandsrejser. Det nye måleværktøj er allerede i brug, og dekan Anne-Mette Hvas understreger dets betydning for fakultetets klimaindsats de kommende år.

"Med de nye målinger har vi mulighed for at følge udviklingen i antal udlandsrejser på både fakultets- og institutniveau og på et overordnet AU-niveau. Institutledere og institutsekretariatsledere har desuden adgang til deres egen institutrapport," siger Anne-Mette Hvas.

Om rapporterne fra ’Power BI’

• Rapporterne indeholder nøgletal, tabeller og grafer, som gør det muligt at se udviklingen i udlandsrejser både på tre niveauer: universitet, fakultet og institut.
  • Data opdateres månedligt, men der er en forsinkelse i systemet på 90 dage, fordi medarbejdere har tre måneder til at afregne deres rejseaktiviteter.
  • Man kan endnu ikke trække 100 procent korrekte data over medarbejdernes brug af flyrejser.
  • Fra 2025 vil det være muligt at måle mere specifikt på flyrejser via data fra RejsUd.
  • Udgangsåret for klimamålet i AU’s overordnede klimastrategi er 2018. Der foreligger imidlertid ikke tilstrækkelige rejsedata fra 2018, og derfor er baseline i Power BI-rapporterne sat til 2019.

”Værktøjet er ikke perfekt”

Mange booker tjenesterejser uden om AU’s rejsebureau, Carlson Wagonlit Travel. Blandt andet derfor sætter det nye værktøj lighedstegn mellem antal flyrejser og udlandsrejser. Fra 2025 vil det dog være muligt at måle specifikt på antal flyrejser via data fra RejsUd.

"Selvom værktøjet ikke er perfekt, er det brugbart i forhold til at følge udviklingen i rejseaktivitet," siger Anne-Mette Hvas og fortsætter:

"Vi kan blandt andet se antallet af udlandsrejser over tid, procentvise ændringer i rejseaktiviteten og også de hyppigste rejsedestinationer".

Ifølge Aarhus Universitets Klimastrategi udgør rejser med fly en betydelig del af vores samlede CO2-udledning. Generelt er Health godt på vej mod AU’s mål om at nedbringe klimaaftrykket fra flyrejser med 30% i 2025 sammenlignet med 2018, men der er stadig et stykke vej til mål, lyder det fra fakultetsledelsen.

Arbejder på løbende opfølgning

Universitetsledelsen vil følge op på reduktionsmålsætningerne i den årlige målopfølgning ved hvert fakultet, men ifølge Anne-Mette Hvas er et naturligt skridt her på Health at finde en måde, hvorpå ledelsen kan blive bedre til at informere medarbejderne om udviklingen og bruge tallene aktivt.

"Man kan forestille sig en løsning, hvor det er muligt at følge med i udviklingen på de enkelte institutter på fakultetets hjemmeside. Desuden arbejder kollegerne i kommunikationsafdelingen på et format til fakultetets interne nyhedsbrev Inside Health, hvor rejsestatistikken indgår som et fast element. Vi vil løbende forbedre og tilpasse værktøjet, så det kan hjælpe os mest og bedst muligt i arbejdet på at nå vores mål på rejseområdet," siger Anne-Mette Hvas.

Bliv klogere på din egen CO2-udledning

Hvis du vil vide mere om, i hvor høj grad din udlandsrejse eller dit valg af transportmiddel påvirker miljøet, har styregruppen bag AU’s Grønne Guide udarbejdet et værktøj, som alle ansatte på Aarhus Universitet kan bruge til at beregne en rejses CO2-udledning.

Du kan tilgå værktøjet og få et klarere overblik på universitetets medarbejderhjemmeside.

Dekan Anne-Mette Hvas
Aarhus Universitet, Health