Nyt lønkatalog træder snart i kraft på Health

Den 31. marts udløber det nuværende lønkatalog på fakultetet og erstattes dagen efter af en revideret udgave. Her kan du læse mere om, hvad skiftet kommer til at betyde for dig.

Healths nye lønkatalog gælder fra 1. april 2022 til 31. marts 2026.
Healths nye lønkatalog gælder fra 1. april 2022 til 31. marts 2026. Foto: Colourbox

Lønkataloget på Health er til for at sikre en ensartet og gennemsigtig løndannelse for fakultetets medarbejdere. Cirka hvert tredje år bliver lønkataloget revideret, og 1. april 2023 træder en ny udgave i kraft.

Generelt er der ikke tale om de helt store ændringer i denne revidering. Alligevel er lønkataloget et værktøj, som er relevant at orientere sig i. Særligt forud for de årlige lønforhandlinger, der foregår nu og frem mod slutningen af juni og ved nyansættelser.

Særligt for det nye lønkatalog er blandt andet:

• Der er foretaget en justering i tillægstørrelserne i afsnittet omkring autorisationstillæg.
  • Afsnittet vedrørende det teknisk administrative personale har gennemgået en del justeringer og tilpasninger. Blandt andet på grund af, at AC-TAP-lønaftalen blev opsagt til bortfald pr. 1. januar 2023. Når en ny AC-TAP-aftale er på plads, bliver den igen indarbejdet i lønkatalogets afsnit 5 vedr. teknisk administrativt personale.
  • Der er sket en række tilføjelser og præciseringer under de fem institutspecifikke afsnit.

Kataloget er gældende fra den 1. april 2023 – 31. marts 2026 og omfatter videnskabeligt og administrativt personale, hvis løn- og ansættelsesvilkår reguleres af overenskomster mellem Finansministeriet og Fællesoverenskomsten for Offentligt Ansattes Organisationer – det statslige område og AC-overenskomsten.

Om Healths lønkatalog

Health fik sit første lønkatalog for VIP-medarbejdere i 2013. Siden da er kataloget blevet udbygget til også at omfatte TAP-medarbejdere, og i dag gælder kataloget for de fleste medarbejdere på fakultetet.

Lønkataloget danner rammen for dialog mellem institutledelse og de forhandlingsberettigede faglige organisationer. Der har tidligere været stor spredning i løndannelsen, og det har skabt både forvirring og uklarheder. Det råder lønkataloget bod på.

Formålet med lønkataloget er:

• at medarbejdernes løn inden for de givne rammer tilstræbes at modsvare det arbejde og den indsats, den enkelte medarbejder præsterer,
  • at skabe sammenhæng mellem strategi, personalepolitik og løn,
  • at understøtte åbenhed og synlighed om processer, kriterier og resultater i forbindelse med løndannelsen,
  • at lægge vægt på ligebehandling, idet ansatte med sammenlignelige funktioner og kvalifikationer som udgangspunkt skal opnå samme lønniveau, uanset organisatorisk enhed og lønmidlernes kilde.

Du kan læse mere om løn, regler og love vedrørende ansættelse på Healths hjemmeside. Her finder du også lønkataloget på både dansk og engelsk.

HR-partner Annett Bülow Højgaard
Aarhus Universitet, Health HR