Nyt forskningsprojekt kortlægger social ulighed i mental sundhed

Oleguer Plana-Ripoll er lektor på Institut for Klinisk Medicin. Han modtager et ERC Starting Grant fra Det Europæiske Forskningsråd på 1,5 millioner euro. Midlerne skal gå til at skabe ny viden om, hvordan socioøkonomiske positioner og mental sundhed hænger sammen.

Lektor Oleguer Plana-Ripoll har netop modtaget en bevilling på 1,5 millioner euro fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC). Foto: Thomas Tolstrup, Lundbeckfonden.

Lektor Oleguer Plana-Ripoll har netop modtaget en bevilling på 1,5 millioner euro fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC). Bevillingen går til et nyt forskningsprojekt, som dels vil fokusere på det komplekse samspil mellem social ulighed og mental sundhed, men vil også have en metodeorienteret komponent.

Målet er at udvikle datadrevne teknikker, der kan forbedre designet af epidemiologiske studier baseret på sundhedsregistre. Det kan blive et regulært gennembrud inden for epidemiologisk forskning, understreger Oleguer Plana-Ripoll:

"Projektet vil levere banebrydende viden om social ulighed i mental sundhed, som kan hjælpe os med at guide nye politikker på området bedre og mindske deres negative konsekvenser. Med andre ord kan den forskning, vi laver nu, få stor betydning for fremtidige sundhedspolitiske tiltag,” siger han.

Lektoren udtrykker stor glæde og stolthed over at modtage den prestigefyldte bevilling:

"Det er en enorm ære at blive tildelt et ERC Starting Grant, som vil give mig mulighed for at udvide min forskningsgruppe. Denne bevilling er den mest prestigefyldte pris for forskere i begyndelsen af deres karriere i Europa, og jeg ser det som en anerkendelse af det gode arbejde, vores forskningsgruppe udfører. Jeg føler mig privilegeret over at arbejde sammen med mange dygtige studerende og kolleger om så vigtigt et emne."

Lektor Oleguer Plana-Ripoll
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Aarhus Universitetshospital, Klinisk Epidemiologisk Afdeling (KEA)
Telefon: 87166034