Ny professor vil forbedre oral sundhed på tværs af socioøkonomiske grupper

Den 1. januar 2024 tiltræder Mario Vianna Vettore en stilling som professor i oral epidemiologi og folkesundhed ved Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Han forsker i befolkningens orale sundhed og undersøger, hvad der forårsager orale problemer, og hvordan man kan forebygge dem, på tværs af forskellige sociale grupper.

Professor i oral epidemiologi og folkesundhed Mario Vianna Vettore.
Professor i oral epidemiologi og folkesundhed Mario Vianna Vettore. Foto: Privat foto

Har du nogensinde haft et tandproblem, der påvirkede din hverdag? Tandproblemer kan have en betydelig indvirkning på din trivsel, og uden ordentlig pleje kan orale sygdomme blive en alvorlig belastning for den generelle livskvalitet. I sin forskning udforsker den nyudnævnte professor Mario Vianna Vettore, hvordan socioøkonomiske faktorer påvirker oral sundhed og livskvalitet.

Han undersøger blandt andet, hvordan problemer med oral sundhed påvirker forskellige befolkningsgrupper, f.eks. bestemte aldersgrupper, udsatte grupper og personer, der lever under forskellige sociale vilkår.

"Et centralt element i håndteringen af de mest almindelige orale sygdomme, herunder caries, er at fastlægge de komplekse årsager bag de mest udbredte orale sundhedsproblemer. Forskning i folkesundhed kan styrke udviklingen af sundhedsfremme, forebyggende strategier og folkesundhedspolitikker med henblik på at reducere antallet af personer med orale problemer, og dermed have en positiv indvirkning på deres trivsel og livskvalitet," siger Mario Vianna Vettore.

Han tilføjer, at professoratet giver ham mulighed for at tilbyde opdateret og relevant undervisning til bachelorstuderende og kandidatstuderende på Aarhus Universitet, i forskellige emner inden for tandlægevidenskab og folkesundhed.

Professor i oral epidemiologi og folkesundhed Mario Vianna Vettore
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed