Ny professor vil forbedre forskning i behandling af brystkræft og overlevelse

Deirdre Cronin Fenton er ny professor i forebyggelse af brystkræft på Aarhus Universitets Institut for Klinisk Medicin og Klinisk Epidemiologisk Afdeling (KEA) på Aarhus Universitetshospital.

Professoratet udgør ifølge Deirdre Cronin Fenton et stærkt fundament for yderligere forskning i tertiær forebyggelse af brystkræft. Foto: Simon Fischel, AU Health.

Deirdre Cronin Fenton er cancer-epidemiolog og fokuserer i sin forskning på behandling og overlevelse af brystkræft. Hun anvender avancerede epidemiologiske teknikker og et stort netværk af danske registre til at undersøge det kliniske forløb for brystkræftpatienter.

Den nyudnævnte professors igangværende forskningsprojekter handler bl.a. om brystkræft hos kvinder i tiden før overgangsalderen, effekten af overvægt på kræftprognoser og langtidsbivirkningerne efter brystkræft. Målet er at finde nye, forebyggende mekanismer, der kan mindske tilbagefald og forbedre overlevelse efter kræft.

”Min forskning er især vigtig for det stigende antal personer, der overlever længe efter et kræftforløb. Kortlægning af faktorer såsom samtidige sygdomme, medicin, socioøkonomiske faktorer og genetik kan hjælpe med at tilpasse den opfølgende pleje til kræftoverlevere efter endt behandling. Og professoratet styrker forskningen på området. Jeg er meget stolt af at blive professor på Aarhus Universitet, hvor vores afdeling og universitet er i absolut verdensklasse,” siger Deirdre Cronin Fenton.

Hun tiltrådte professoratet den 1. oktober 2023.

Professor Deirdre Cronin Fenton
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Aarhus Universitetshospital, Klinisk Epidemiologisk Afdeling (KEA)
Mail: dc@clin.au.dk