Ny professor i endodonti på Aarhus Universitet

Lise-Lotte Kirkevang er udnævnt professor i Endodonti på Institut for Odontologi og Oral Sundhed ved Aarhus Universitet. Her skal hun blandt andet forske i sammenhæng mellem tandsundhed, kroniske sygdomme, og hvad en ændret demografi med flere ældre borgere betyder for tandsundheden.

Lise-Lotte Kirkevang tiltrådte stillingen som professor den 1. august 2023.
Lise-Lotte Kirkevang tiltrådte stillingen som professor på Institut for Odontologi og Oral Sundhed den 1. august 2023. Foto: Privat

Det græske ord endodonti betyder "inden i tand", og forskningsfeltet omfatter diagnostik og forebyggelse af betændelse i tandnerven og det omkringliggende væv. Et felt, som den nyudnævnte professor Lise-Lotte Kirkevang har bred erfaring inden for. Hun forsker bl.a. i forekomsten af betændelse i tandnerven og vævet omkring tandrodsspidsen, i prognosen for rodbehandlede tænder og i de diagnostiske metoder, der er nødvendige for at stille en præcis diagnose og begynde en rettidig behandling.

”I min forskning har det altid været afgørende at skabe forbedringer for patienterne. Vi forventer, at endodontiske sygdomme kommer til at udgøre en relativt større andel af tandlægernes arbejde, og at behandlingen bliver mere kompleks – især fordi der bliver flere ældre, der bevarer deres naturlige tænder, hvilket kan øge risikoen for tandsygdomme, og fordi patienterne samtidig modtager behandling for mere end én kronisk sygdom,” fortæller Lise-Lotte Kirkevang og understreger:

”Derfor er det vigtigt at forske i både behandling og øge vores viden om sammenhængen mellem generel sygdom og forekomst og behandling af endodontisk sygdom.”

Lise-Lotte Kirkevang blev uddannet tandlæge fra Aarhus Universitet i 1995 og tiltrådte stillingen som professor den 1. august 2023.

Professor Lise-Lotte Kirkevang
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed