Netværket om personlig medicin er klar med stor international konference

I Netværket om personlig medicin har det sædvanlige årsmøde fået vokseværk. Til efteråret træder en storstilet international konference nemlig i stedet for årsmødets sædvanlige format og samler førende eksperter fra både ind- og udland til et todagesmøde på Moesgaard Museum.

Foto: Moesgaard Museum

1st Danish International Conference on Personalised Medicine

• Konferencen finder sted den 24. – 25. oktober 2023 på Moesgaard Museum
  • Find hele programmet, og tilmeld dig på konferencens hjemmeside

Keynote speakers

Netværket om personlig medicin

Netværket er etableret for at støtte den danske og internationale forskning og forskningsbaserede undervisning og understøtte udbredelsen af ny viden til patienter og samfund. Netværket favner bredt over flere fakulteter og Aarhus Universitetshospital samt en række regionale, nationale og internationale initiativer. Medlemmerne af netværket er eksperter i en lang række områder indenfor personlig medicin såsom genetik, molekylær biologi, epidemiologi, etik og lovgivning.

Læs mere om Netværket om personlig medicin på netværkets hjemmeside (på engelsk).

Når Netværket om personlig medicin inviterer til konference i oktober i år, bliver det sædvanlige årsmøde sat på pause. I stedet mødes nogle af verdens allerstærkeste profiler inden for feltet under titlen ”1st Danish International Conference on Personalised Medicine”, for at udveksle den nyeste viden.

Idéen til konferencen blev født i styregruppen bag forskningsnetværket, som drømte om et arrangement, der fagligt kunne favne bredden i forskningsfeltet, og som kunne nå længere ud end netværkets årsmøder.

”Vi håber, at konferencen kan være med til at styrke forskningen i personlig medicin, dels ved at skabe samling på tværs af det danske miljø, og dels ved at tiltrække mange flere internationale samarbejdspartnere,” siger professor Anders Børglum, som er forperson i styregruppen og en del af organiseringsudvalget bag konferencen.

Det kræver penge at opskalere

To dages storstilet konference med en stribe højtprofilerede keynotes og inviterede talere fra hele verden er selvsagt dyrere end de årsmøder, netværket normalt arrangerer. Derfor har organiseringsudvalget lagt en hel del kræfter i fundraising og er lykkedes med at skaffe kapital til at finansiere arrangementet.

”Vi har søgt flere steder i det danske fondssystem og har faktisk fået positiv respons fra stort set alle steder, vi søgte. Enkelte gange har fondene haft spørgsmål eller anmodet om, at vi lavede småjusteringer i ansøgningen, men grundlæggende har de været rigtig glade for konceptet – og især for det internationale islæt, som jo også er helt centralt for os,” fortæller Anders Børglum.

I sidste ende er organiseringsudvalget kommet igennem med fire ansøgninger og har fået økonomisk støtte på i alt 400.000 kr. fra hhv. Novo Nordisk Fonden, Lundbeckfonden, Danish Data Science Academy og tidsskriftet Basic & Clinical Pharmacology & Toxicology.

Den første af sin slags i Danmark

Selvom flere andre danske centre, netværk og videnskabelige selskaber afholder faglige møder inden for personlig medicin, bliver den nye konference ifølge arrangørerne noget, som ikke er set før på dansk grund.

”De eksisterende arrangementer har typisk et andet fokus og er generelt en del smallere end det, vi stabler på benene. Vi opererer med en virkelig bred forståelse af personlig medicin og den forskning, som ligger til grund – og så bliver det med afsæt i danske styrkepunkter, forskningsaktiviteter og internationale samarbejder,” siger Anders Børglum.

Hvis alt går vel, håber organiseringsudvalget, at konferencen skal være tilbagevendende og afholdes hvert andet år. Hos netværkets forperson er entusiasmen i hvert fald ikke til at tage fejl af. Han understreger, at der er masser at glæde sig til og rig mulighed for at hente inspiration både fra nogle af feltets ypperste profiler og fra de helt unge forskere.

”Det bliver en eksplosion af fantastiske oplæg, og med det smukke museum som setting er jeg sikker på, at stemningen bliver helt fantastisk,” slutter Anders Børglum.

Netværkskoordinator Anja P. Einholm
Aarhus Universitet, Administrationscenter Health – Fakultetssekretariatet