”Jeg får øvet mit dansk, så jeg kan bruge det mere aktivt”

Institut for Biomedicin lancerer et nyt initiativ, hvor internationale og danske medarbejdere kan mødes uformelt og øve dansk eller andre sprog.

Postdoc Zeljka Brkic er fra Serbien og arbejder på Institut for Biomedicin. Hun øver det danske sprog med sin kollega Sune Jonathan Keidser-Nilsson over en frokost en gang om ugen. Foto: Simon Byrial Fischel/AU

Zeljka Brkic er international postdoc og kommer fra Serbien. Da hun i 2021 blev ansat på Aarhus Universitet og flyttede til Danmark, oplevede hun, at dansk-kurserne fra kommunen ikke gav hende den fornødne træning i at tale og forstå sproget.

”Man lærer et sprog ved at øve sig i at tale det. Og det kan jeg bedst gøre med en, der taler det flydende,” siger hun.

Hun har derfor aftalt med sin danske kollega fra Biomedicin, Sune Jonathan Keidser-Nilsson, at spise frokost sammen en gang om ugen. Formålet er, at de skal tale dansk med hinanden.

Selvom Zeljka og Sune på egen hånd begyndte at mødes på denne måde, er deres idé helt på linje med Institut for Biomedicins nye initiativ, hvor internationale og danske medarbejdere kan mødes til frokost eller over en kop kaffe og øve dagligdags-dansk. Hvis man som international medarbejder gerne vil øve sine færdigheder i det danske sprog, eller som dansktalende medarbejder gerne vil hjælpe en kollega med at få bedre styr på det danske, kan man melde sig til at blive "sprog-buddy" med én eller flere kolleger fra instituttet. Du kan finde info om initiativet nederst i artiklen.

Zeljka træner sit sprogøre med sin danske kollega, Sune

”Sune og jeg er begyndt at mødes hver torsdag til frokost, hvor han taler dansk, og jeg forsøger at svare på dansk – så godt jeg kan. Nogle gange går det, andre gange ikke. Men så hjælper han mig med den rette formulering, og hvordan ordene skal udtales,” fortæller Zeljka Brkic.

Hun synes, at den uformelle måde at øve dansk på er rigtig rar, da det kan være lidt intimiderende at tale dansk til fremmede.

”Det er ikke altid, at jeg har lyst til at belemre andre folk med mit dårlige dansk, og jeg kan godt føle mig lidt dum, når jeg prøver at tale det til personer, jeg ikke kender. Derfor er det her en rar måde at øve sig på,” siger hun.

”Man samler selvfølgelig ting op i dagligdagen, men vores frokostaftaler på dansk gør det betydeligt nemmere for mig at lære at bruge sproget aktivt. Og når jeg taler det ofte med en person, udvider det mit ordforråd og giver mig en mere aktiv sproglig paratviden.”

Bliv bedre til dansk – eller et andet fremmedsprog

Udover de daglige fordele ved at internationale medarbejdere har nogle grundlæggende danskkundskaber, er det forhåbningen, at "sprog-buddy"-initiativet kan hjælpe med at gøre den samlede arbejdslivsoplevelse for ikke-dansktalende kolleger på Biomedicin og deres ophold i Danmark lettere.

Institutleder Thomas G. Jensen fortæller om baggrunden for initiativet:

”På Institut for Biomedicin værdsætter vi vores stærke internationale forskningsmiljø, og det er vigtigt for os, at alle vores medarbejdere føler sig som en del af instituttet. Vi vil gerne gøre os umage for, at alle føler sig hjemme og bakke op om, at internationale medarbejdere får de bedst mulige forudsætninger for at være i Danmark,” siger han.

Som dansktalende medarbejder kan man derfor hjælpe en international kollega med at øve dansk ved at lytte og stille letforståelige spørgsmål på dansk, for eksempel over en kop kaffe. Men det kan omvendt også være en mulighed for danske medarbejdere for at stifte bekendtskab med et nyt fremmedsprog.

”Sune er også ved at lære en lille smule serbisk,” fortæller Zeljka Brkic.

”Godt nok kun i det små, men det er da altid sjovt at lære nogle ord og fraser på et andet sprog.”

Info om initiativet

Initiativet løber fra december 2023 til maj 2024 på Institut for Biomedicin.

Idéen er, at man kan mødes til en 30-minutters kaffepause eller frokostpause en gang om ugen eller hver anden uge, da regelmæssige møder kan sikre en form for kontinuitet i samtalerne.

Tilmelding foregår ved at man sender følgende oplysninger til Jeannette Madsen fra sekretariatet på Institut for Biomedicin på jepe@biomed.au.dk.

1. Navn
  2. Forskningsgruppe/enhed
  3. Stilling
  4. Sprog, du taler flydende og kan hjælpe andre med at øve ved at lytte og stille simple spørgsmål.
  5. Sprog, du gerne vil øve gennem uformel samtale med en anden person (hvis nogen).

Det er helt okay, hvis man taler dansk og kun ønsker uformel samtale med en anden person på dansk uden at ønske at øve et andet sprog selv.