Health sætter nye energitiltag i værk

Som en anerkendelse af de effektive energibesparelser sidste år får institutterne tilsammen to millioner kroner til at reducere deres energiforbrug yderligere. Pengene vil blive brugt på en ny række konkrete, energiforbedrende tiltag.

De to millioner kroner til energiforbedringer kommer fra dekanens strategiske midler og gives til konkrete og allerede definerede tiltag på institutterne.

Få et overblik over de konkrete tiltag på hvert institut

Institut for Retsmedicin:

Health Bygningsservice er ikke ansvarlig for driften af Institut for Retsmedicins bygninger, men Health vil alligevel udføre energimålinger på instituttets frysere, køleskabe og køleanlæg. Målingerne skal vurdere, om en udskiftning af enhederne vil være rentabel.

Institut for Folkesundhed:

Institut for Folkesundheds bygninger 1260-1261 har allerede gennemgået flere større energirenoveringsprojekter de seneste tre år. De kommende tiltag inkluderer bl.a. en udskiftning af kompleksets el-hovedtavle og separering af elmålere. Bygning 1260 er desuden blevet udvalgt som pilotprojekt i et såkaldt fuldskala Smart Building-projekt, hvilket blandt andet kan omfatte måling af luftkvalitet og fugtighed. Endelig bliver grundbelysningen i bygning 1264 udskiftet til LED-armaturer.

Institut for Klinisk Medicin:

På Institut for Klinisk Medicin går bevillingen til Påskehøjgård, hvor ventilationsanlægget, der forsyner stalde, bliver ombygget. Det nye system giver personalet mulighed for at regulere ventilationen i hver enkelt stald efter behov.

Institut for Odontologi og Oral Sundhed:

Grundbelysningen i klinikkerne på 2. og 3. etage i instituttets bygning 1613 bliver erstattet af energibesparende LED-armaturer. Bevillingen tilgodeser også den naturlige udskiftning af belysningselementerne på IOOS.

Institut for Biomedicin:

De ekstra midler giver instituttet mulighed for at investere i to nye -140 graders- kummefrysere, der skal erstatte nogle af de eksisterende kvælstof-frysere. Derudover bliver en del af grundbelysningen udskiftet og erstattet af LED-armaturer.

Aarhus Universitet og Health iværksatte i september 2022 en række energibesparende initiativer under overskriften ’Kilowhat can you do?’. Efter trekvart års arbejde på området har fakultetet reduceret energiforbruget betydeligt, og generelt går det godt med indsatsen.

For at holde fast i de gode vaner får institutterne derfor nu tilsammen to millioner kroner til lokalt at udbygge besparelserne.

Målet er en bæredygtig arbejdsplads

Conor Leerhøy, der er teknisk chef på Health, har den seneste tid identificeret flere energibesparende tiltag, som skal gennemføres allerede i år.

Tiltagene er fordelt over alle fem institutter og inkluderer blandt andet udskiftninger af belysningsanlæg, en ekstra runde med kontrolmålinger af institutternes mange frysere og køleskabe med efterfølgende udskiftning hvis rentabelt samt ombygning af procesventilationen ved Påskehøjgårds staldanlæg.

Med de nye initiativer forventer Conor Leerhøy, at institutterne kan høste endnu flere besparelser på energiregningen.

”Det ser generelt godt ud, men nu er vi der, hvor vi skal holde fast i de nye, gode vaner og fortsat spare på energien, hvor vi kan. Det vil gøre en kæmpe forskel i det lange løb både økonomisk i forhold til de fortsat høje energipriser og i det generelle arbejde med at sikre universitetets bæredygtighed,” siger han.

Det er nu, vi skal holde fast i den klimavenlige adfærd

Også dekan Anne-Mette Hvas understreger vigtigheden af, at vi hjælpes ad med at holde fast i de gode vaner, så institutterne bidrager til målet om at rykke Health mod en mere bæredygtig fremtid.

"Energibesparelserne på vores fakultet beror på en kæmpestor fælles indsats. Vi har virkeliggjort betydelige fremskridt i forhold vores adfærd omkring energiforbrug på fakultetet, og det er nu enormt vigtigt, at vi fastholder vores fælles fokus. Men det er også vigtigt, at vi fortsætter med at implementere nye tiltag på området. Og det er det, vi gør nu med de ekstra midler,” siger hun.

AU har overordnet set i perioden fra september 2022 til marts 2023 reduceret forbruget med 17 procent på varme og 16 procent på elektricitet i forhold til tidligere års forbrug. Det er flotte og positive resultater, som man nu ønsker at udbygge.

Læs også: Kilowhat have we done?

Læs mere om universitetets energipolitik, og bliv klogere på, hvordan du selv kan arbejde med at spare på strømmen på AU’s medarbejderhjemmeside.

Teknisk chef Conor Leerhøy
Aarhus Universitet, Administrationscenter Health – Health Bygningsservice