Health indgår partnerskabsaftale med Novo Nordisk

En ny rammeaftale for samarbejde mellem Health og Danmarks største medicinalvirksomhed er underskrevet. Prodekan for forskning Hans Erik Bøtker glæder sig over aftalen, som rummer muligheder for samarbejde om både forskning, uddannelse og strategi.

Når Novo Nordisk senere på måneden deltager i Healths advisory board-møde, skydes samarbejdet for alvor i gang. Foto: Novo Nordisk.

Bidrag til undervisningsforløb, fælles erhvervs-ph.d. og -postdoc-stillinger og deltagelse i fakultetets advisory board. Det er nogle af de punkter, som Health og Novo Nordisk planlægger at samarbejde om med den nye rammeaftale, som kom i stand kort før sommerferien.

Rammeaftalen, som i første omgang løber halvandet år, skitserer en række samarbejdsmuligheder inden for tre hovedpunkter: forskning, uddannelse og strategi.

Vi kan lære en masse af hinanden

Med aftalen føjer Health endnu en videnstung samarbejdspartner til listen, og det glæder prodekan for forskning Hans Erik Bøtker.

”Jeg tror, det bliver enormt lærerigt for mange af os at få et direkte kig ind i maskinrummet på en kæmpe lægemiddelvirksomhed som Novo Nordisk. Vi beskæftiger os med mange af de samme typer af opgaver, men vores perspektiver og kompetencer er ofte forskellige, og derfor er der grundlag for at lære af hinanden. Novo Nordisk kan bidrage med en enorm ekspertise inden for alle faser af lægemiddeludvikling – lige fra grundforskning til markedsføring. Den ekspertise kan nu komme både vores studerende, forskere og ledelse til gode,” siger prodekanen.

Hos Novo Nordisk ser Senior Vice President Mads Frederik Rasmussen også et stort potentiale i den nye formaliserede samarbejdsaftale.

”Jeg ser frem til samarbejdet med Health, som bliver en vigtig partner, vi kan videndele, erfaringsudveklse og sparre med både i forhold forskning, uddannelse, herunder talentudvikling, og strategi. Fakultetet har med sine mere end 30 års erfaring med systematisk uddannelse af forskere et solidt fundament af viden, som vi kan få glæde af,” siger Mads Frederik Rasmussen, som deltager, når Healths advisory board samles senere på måneden.

De to partnere tager næste skridt i samarbejdet, når en delegation fra Novo Nordisk besøger Health den 28. november i år for at udfolde og konkretisere samarbejdsmulighederne i rammeaftalen.

Erhvervsrådgiver Andreas Kambskard
Aarhus Universitet, Health – Fakultetssekretariatet