Health får ny klinisk professor i gynækologi

Overlæge Anne Hammer fra Institut for Klinisk Medicin og Kvindesygdomme og Fødsler på Regionshospitalet Gødstrup er ny klinisk professor pr. 1. juli 2024. Hun forsker i HPV-relateret sygdom og er især optaget af at forbedre diagnosticering og behandling af kvinder med celleforandringer på livmoderhalsen.

Anne Hammer tiltræder sit professorat den 1. juli 2024.
Anne Hammer tiltræder sit professorat den 1. juli 2024. Foto: Regionshospitalet Gødstrup

Anne Hammer har human papillomavirus (HPV) som omdrejningspunkt i sin forskning, og hun bruger forskellige forskningsmetoder til at belyse kliniske problemstillinger forbundet med HPV-relateret sygdom.

Hun tager udgangspunkt i registerforskning til at generere mere viden om risici ved forskellige behandlingsformer, mens hendes kliniske forskning udforsker, om nye udrednings- eller behandlingsmetoder er bedre end de eksisterende. Og hun anvender translationel forskning til at undersøge, om biomarkører kan bruges til at finde de kvinder, der har størst risiko for at få eller have livmoderhalskræft eller forstadier til samme, så man kan målrette behandlingen.

”Min forskning har især betydning for de mange kvinder, der årligt får at vide, at deres celleskrab er unormalt, og også for de kvinder, der får konstateret forstadier til livmoderhalskræft. HPV-virus kan også forårsage kræft hos mænd, så derfor har min forskning også en betydning for dem,” siger Anne Hammer.

Hun opfatter professoratet som et kvalitetsstempel af den forskning, som hun sammen med sin forskningsgruppe har bedrevet, og fortæller, at hun som klinisk professor kan igangsætte endnu flere forskningsprojekter målrettet bedre diagnostik og behandling. Ét af de kommende forskningsprojekter undersøger blandt andet, hvorfor nogle med HPV udvikler kræft, mens andre ikke gør.

Anne Hammers professorat er en delestilling finansieret af Aarhus Universitet, Regionshospitalet Gødstrup og Region Midtjylland.

Forskningsansvarlig overlæge og klinisk professor Anne Hammer
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og