Fertilitetsforsker får seks millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden

Professor Karin Lykke-Hartmann fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital får en bevilling på seks millioner kroner til at forbedre fertilitetsbehandling af kvinder.

Karin Lykke-Hartmann er reproduktionsbiolog, og hun har sammen med sin forskningsgruppe blandt andet kortlagt gener i de tidligste æg i æggestokken. Foto: Simon Fischel, AU Health

Med Distinguished Innovator-bevillingen fra Novo Nordisk Fonden kan Karin Lykke-Hartmann og hendes forskerkolleger fra Institut for Biomedicin udvikle en ny protokol for, hvordan man danner æg fra væv i petriskåle. Målet er at øge fertiliteten hos kvinder, der har svært ved at blive gravide.

Forskerne vil udvikle en ny metode til at modne æg i petriskåle med henblik på at forbedre chancerne for befrugtning. Det er særligt relevant for kvinder, der har udfordringer med at få befrugtet deres modne æg, og dermed er befrugtningen af ægget udfordringen for at kunne blive gravid.

"En af flaskehalsene i dag er at få dannet gode og befrugtningsdygtige æg, og det er der, hvor vi for alvor tror på, at vores forskningsprojekt kan gøre en forskel," siger Karin Lykke-Hartmann.

Novo Nordisk Fondens Distinguished Innovator-program tilbyder langsigtet støtte til etablerede og entreprenante nordiske forskere. Bevillingen strækker sig over tre år, og en del af projektet udføres i samarbejde med professor Thomas Poulsen fra Institut for Kemi også på Aarhus Universitet.

Professor Karin Lykke-Hartmann
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin og
Aarhus Universitetshospital, Klinisk Genetisk Afdeling (KGA)
Mail: kly@biomed.au.dk