En god medieomtale kan gøre en stor forskel
Det skortede ikke på opfordringerne til at bruge medierne, da PhD Day satte forskningsformidling i fokus.
Postdoc Rasmus Østergaard Nielsen er et eksempel på, hvordan et forskningsresultat og en gennemarbejdet medieplan kan være en vellykket kombination. For ham udmøntede det sig i en postdoc-stilling, og forløbet op til fortalte han om på PhD Day den 24. januar.
Rasmus Østergaard Nielsen indledte debatten sammen med kommunikationschef ved Health, Ulla Krag Jespersen, i Per Kirkeby Auditoriet, der i dagens anledning var fyldt med en stor del af Healths 650 indskrevne ph.d.’er.
Rasmus Østergaard Nielsens historie hører til i det succesfulde hjørne. Han udsendte med hjælp fra kommunikationsafdelingen en af sine ph.d.-artikler om løbeskader som en pressemeddelelse. I journalistjargon fik pressemeddelelsen et ’godt play i medierne’ verden rundt, og ifølge Rasmus Østergaard Nielsen selv har den massive omtale ikke alene haft betydning for hans karrierespor. Omtalen har også haft stor brandingværdi for forskningsområdet. Derfor var hans melding til de ph.d.-studerende også meget klar:
”Tøv ikke med at bruge medierne, afsæt tid til det og vær ikke bange for at gå på kompromis,” lød nogle af rådene fra den unge postdoc.
Man skal ikke underkende betydningen af at blive set, både i offentligheden og i den videnskabelige verden, sagde Rasmus Østergaard Nielsen:
”Når vores forskning bliver omtalt i medierne, bliver den også synlig hos fondsbestyrelser og universitetsledelser. Vi får også vist, hvordan forskningsmidlerne bliver brugt, og så kommer der ansigt på forskningen. Det er med til både at inspirere og rekruttere.”
Et medievant panel
I debatpanelet på PhD Day var læge, forfatter og studievært Peter Lund Madsen, direktør på dagbladet Information, Mette Davidsen-Nielsen, professor på Aarhus Universitet, Lars Østergaard og kemiprofessor Leiv Sydnes fra Universitetet i Bergen.
Fælles for de fire er nære relationer til medierne. Enten som leverandør, samarbejdspartner eller producent. Og for Peter Lund Madsen lidt af det hele. Som garvet mediekendt var han ikke i tvivl om, at publikum i auditoriet skulle udnytte deres position som forskere og dermed potentielt godt mediestof.
”I er eksperter, og sundhed er populært. Der er en enorm nysgerrighed i befolkningen efter at få mere viden, og I skal være med til at levere det. Men gør det kort og klart. Vores hjerner er ikke konstrueret til lange, faglige forklaringer,” sagde Peter Lund Madsen.
Fra Lars Østergaard, som er professor i infektionsmedicin ved Institut for Klinisk Medicin, var rådet om ærlighed en væsentlig pointe.
”Betragt journalisten som en samarbejdspartner, som du fortæller sandheden til. Lad være med at oversælge et budskab, som der ikke er dækning for,” sagde Lars Østergaard.
Informations direktør Mette Davidsen-Nielsen opfordrede de ph.d.-studerende til være proaktive i medierne.
”Vær ikke bange for at kaste dig ud det,” lød rådet fra avisdirektøren, som benyttede lejligheden til at gøre reklame for avisens medieskole for netop ph.d.-studerende.
Den norske professor i kemi, Leiv Sydnes, delte de øvrige paneldeltageres synspunkt om væsentligheden af at være synlig i medierne. Forskerne skal kunne formidle forståeligt om deres forskning for at få det omgivende samfund til at engagere sig i forskningen. Det er et led i den demokratiske proces, som han formulerede det. Han bad de unge forskere om at tænke strategisk.
”Et samarbejde med medierne er del af bestræbelserne for at skaffe bevillingerne hjem til forskningen. Men vær varsom, den videnskabelige integritet må ikke blive skadet. Man må aldrig falde for at ’oversælge’ et projekt og dermed risikere videnskabelig uredelighed,” lød advarslen fra den norske videnskabsmand, som også er formand for ’Norwegian Academy of Science and Letters’.
- PhD Day var også ramme for uddeling af Fogh Nielsens Legatet. Læs i artiklen ”Ph.d’er battlede om forskningshæder”, hvem der modtog de 100.000 kroner.
- Materiale om PhD Day er samlet på PhD Day's hjemmeside.
- Se videoklip med fem ph.d.-studerende ved Health ligeledes på PhD Day's hjemmeside.
- Få hjælp til forskningsformidling hos kommunikationsmedarbejderne i HE AU KOM.
- Dagbladet Informations medieskole.