Delrapporten om kandidatreformen er landet – hvad lærte vi?

Der var ikke mange nye konkrete udmeldinger, da kandidatudvalgets delrapport landede onsdag d. 19. juni. Den endelig rapport er først klar til oktober, men alle Healths medarbejdere bliver inviteret til til informationsmøde i august.

Kandidatudvalgets delrapport er landet, men det er endnu for tidligt at spå om et nyt kandidatlandskab på Health.

Den har været længe ventet, delrapporten fra regeringens kandidatudvalg om den kommende kandidatreform. Men trods et stormøde på Syddansk Universitet d. 21. juni som opfølgning på delrapporten, er det endnu for tidligt at spå om, hvordan reformen vil påvirke uddannelserne på Health.

”Rapporten giver primært et indblik i udvalgets foreløbige drøftelser, og derfor kan vi endnu ikke sige noget om, hvordan reformen konkret vil udmønte sig på Health,” siger prodekan for uddannelse Lise Wogensen Bach.

Ved høringen præsenterede departementschef og forperson for Kandidatudvalget Hanne Meldgaard arbejdet i Kandidatudvalget, og bagefter var der mulighed for spørgsmål og input.

Her er et kort overblik over delrapporten:

• 75 ECTS-kandidater: Et grundforløb på 60 ECTS og en afsluttende opgave på 15 ECTS. Kandidaterne skal ikke skrive speciale men aflevere en afsluttende hovedopgave.
  • Fleksible erhvervskandidater: Det er i reformen besluttet at oprette flere såkaldte fleksible erhvervskandidater. Kandidaterne skal være deltids og er ikke SU berettigede. De kan variere fra 75-120 ECTS. Der er et krav om 25 arbejdstimer om ugen.
  • Erhvervskandidat med virksomhedsforløb (EKV): Her blev otte  forskellige typer fremlagt: Fire på 120 ECTS, to på 90 ECTS og to på 75 ECTS. Kandidaterne skal bestå af delvist lønnet praktik og en 15 ECTS afsluttede opgave. Det er endnu ikke fastlagt, hvilke af de ni forskellige typer Kandidatudvalget vil anbefale.
  • Hvilke hovedområder skal udvikle 75 ECTS: Det er endnu ikke fastlagt, på hvilke hovedområder der skal udvikles nye kandidatuddannelser på 75 ECTS, erhvervskandidater og erhvervskandidater med et virksomhedsforløb.
  • Kandidatudvalget har endnu ikke: fastlagt det endelige format for de såkaldte fleksible erhvervskandidater og erhvervskandidater med virksomhedsforløb. Det er derfor for tidligt at spå om, hvordan de nye kandidater eventuelt kan implementeres på Healths uddannelser.

På informationsmødet i august vil dekan Anne-Mette Hvas og prodekan Lise Wogensen Bach orientere mere om Kandidatudvalgets foreløbige arbejde og den videre proces på Health. Derudover vil der på mødet komme mere information om den nye sektordimensionering.

Rektor Brian Bech Nielsen har udtalt sig om delrapporten på vegne af Danske Universiteter. Læs kommentaren her: https://dkuni.dk/debatindlaeg/praemissen-bag-universitetsreformen-spaender-ben-for-gode-loesninger/

Kontakt:

Prodekan for Uddannelse, Lise Wogensen Bach
Health, Aarhus Universitet
Mail: lwb@au.dk

Fakta

Kandidatudvalget er nedsat som en del af den politiske aftale ”Reform af universitetsuddannelserne i Danmark” fra juni 2023, og udvalget består af universiteternes rektorer samt repræsentanter fra Undervisnings- og forskningsministeriet og Danske Studerendes Fællesråd. Kandidatudvalgets endelige rapport forventes færdig til oktober.

Læs hele rapporten her: https://ufm.dk/publikationer/2024/filer/kandidatudvalgets-delafrapportering