Calling Japan - joint lecture i sygepleje krydsede kloden

Danske og japanske studerende fik sammen et unikt indblik i, hvordan de to lande griber sygepleje an – og hvilken betydning de forskellige tilgange har, da lektor Cecilie Nørby Lyhne sam-zoomede en forelæsning med Toyo University i Tokyo.

12 danske og seks japanske elever mødtes i en joint lecture og fik et unikt indblik i, hvordan de to lande arbejder med forbyggende pleje af ældre. Foto: Screenshot fra Zoom

Det kræver forberedelse, struktur, lidt tidszone-justering og lyst til at give sine studerende en ekstra oplevelse – men en joint lecture er det hele værd, mener lektor Cecilie Nørby Lyhne fra Institut for Folkesundhed. For nylig zoomede hun og 12 danske studerende på kandidaten i sygepleje til Japan, hvor professor Hiromi Watanabe fra Toyo University sad klar med seks af sine studerende.

”Japan har en ældre befolkning, som lever rigtigt længe, og dermed en masse erfaring med at hjælpe ældre mennesker, og det er jo præcis den opgave, vi står overfor i Danmark. Derfor var det oplagt at gribe muligheden for et samarbejde med professor Hiromi Watanabe,” fortæller Cecilie Nørby Lyhne.

Samarbejdet med professor Hiromi Watanabe udsprang fra en konference, hvor de to mødte hinanden.

”Vi har samme interesse for forebyggelsesarbejde i hjemmepleje og sygepleje, derfor faldt vi i snak og blev enige om, at det kunne været givende at undervise sammen – både for os og de studerende,” siger Cecilie Nørby Lyhne.

Det var Cecilies oplæg på konferencen, som først fangede professor Hiromi Watanabes interesse. De forsker og underviser begge i ældrepleje, og derfor var det en oplagt mulighed at lave en joint lecture, forklarer Hiromi Watanabe:

”Jeg er meget interesseret i Cecilies forskning, og i sit oplæg på konferencen fortalte hun om, hvordan veluddannede hjemmeplejere spiller en vigtig rolle i at opdage borgeres behov for behandling tidligt for at få koordineret den sundhedsfaglige behandling med læge og sygeplejersker, så de ældre måske kan undgå at skulle på hospitalet. Vi så en god mulighed for at vise vores studerende, hvordan vi arbejder med hjemmepleje i Danmark og Japan,” siger hun.

Der er noget at lære af forskellene

Blandt de studerende i Danmark sad Nikoline Nielsen. Inden undervisningen, vidste hun ikke helt, hvad hun skulle forvente af en joint lecture, men de 90 minutter på tværs af kloden gav helt nye indblik, fortæller hun:

”Jeg ved ikke, om det decideret overraskede mig, men man bliver alligevel lidt forbavset over, hvor meget kulturen spiller ind i måden, vi indretter vores sundhedssystemer på, og på hvordan man anskuer det enkelte menneske. Det giver anledning til refleksion om, hvor meget vi kan lære af hinanden på tværs af kulturer og landegrænser.”

Og det var netop grundtanken med undervisningen siger Cecilie Nørby Lyhne.

”Hovedbudskabet var, at selvom sundhedsvæsner er forskellige, er problemerne sammenlignelige og det er løsningerne faktisk også, trods forskellene. Jeg taler tit med mine studerende om at søge bredere ud, når de skal lede efter data og inspiration både i deres studie og i deres arbejdsliv. Der kan sagtens være forskelle i håndteringen og udfordringerne fra land til land, men det kan vi tage højde for og lære meget af.”

”Min fornemmeste opgave er at motivere og engagere mine studerende”

At planlægge og strukturere fælles undervisning på tværs af internationale grænser kommer med en lang to-do-liste inden selve undervisningen kan ske, fortæller Cecilie Nørby Lyhne:

”Der er en del forventningsafstemning, både i forhold til de studerende og den anden underviser. Man skal lige tænke scenarierne igennem og vurdere, hvad de studerende vil få mest ud af, som samtidig fungerer i et zoom-format, som skal være meget styret,” siger hun.

Men det er også en undervisningsform, som kan give de studerende ekstra inspiration og læring, som de kan tage med sig videre efter studiet, mener hun.

”Min fornemmeste opgave er et motivere og engagere mine studerende til selv at opsøge ny viden, og tilrettelægge en undervisning, som de husker for noget særligt, og som de lærte noget af.”

Nikoline Nielsen er også begejstret for formatet, og håber at møde flere joint lectures i sit studie.

”Det åbner for nye perspektiver at høre andre dele deres viden og erfaringer. Det skaber et anderledes rum, hvor man kan diskutere fordele og ulemper ift. hvordan vi hver især anskuer og griber sygepleje an. Jeg har fået en bedre forståelse af, hvordan det japanske sundhedsvæsen er organiseret og struktureret,” siger hun.

Og der er godt nyt til fremtidige studerende på kandidaten i sygepleje. Cecilie Nørby Lyhne og professor Hiromi Watanbe håber nemlig, at de fremover kan afvikle en joint lecure årligt. Og skulle andre undervisere have lyst til at prøve kræfter med formatet, så er det bare at springe ud i det, siger Cecilie Nørby Lyhne:

”Find en samarbejdspartner med en fælles interesse og lyst til at lave noget meningsfuldt sammen, som I synes giver de studerende værdi. Så skal man bare prøve det af! Og tage ved lære!”

Lektor, Cecilie Nørby Lyhne
Institut for Folkesundhed, Health, Aarhus Universitet