Byens Bedste Studiemiljø er - måske – på Medicin

Aarhus Stiftstidende har åbnet for afstemingen til avisens årlige award show, hvor det bedste af Aarhus kåres i forskellige kategorier. I år er Byens Bedste Studiemiljø med i puljen, og medicinstudiet på Health er blandt finalisterne.

Studiemiljøet på Health er nomineret til at blive kåret som "Byens Bedste." Både de studerende og prodekan for uddannelse, Lise Wogensen Bach peger på "fællesskab, foreninger og fredagsbar," som noget af det, der gør studiemiljøet unikt. Foto: Simon Fischel, Health AU

De nominerede er:

Byens Bedste Studiemiljø:

• Medicin, Aarhus Universitet
  • Aarhus BSS
  • Katedralskolen
  • Arkitektskolen
  • VIAs campus i Ceres Parken

Byens Bedste Kulturbegivenhed:

• SPOT Festival
  • Kapsejladsen, Uniparken
  • Aarhus Fremad-Brøndby
  • Cindy Sherman, ARos
  • Thomas Helmig, Ceres Arena 31.3 2023

Hvem har byens bedste studiemiljø, hvor det unikke og stærke fællesskab er i højsædet? Er det mon Medicin på Health? Eller løber en af de fire andre finalister med prisen, når Aarhus Stiftstidende ved et award-show i august kårer ”Byens Bedste” i flere kategorier?

Det er 17. gang, avisen afholder Byens Bedste-afstemning og -show, men det er allerførste gang, at studiemiljøet er med som kategori. Derfor kan Medicin løbe med en historisk titel, hvis det lykkes at slå henholdsvis Aarhus BSS, Katedralskolen, Arkitektskolen og VIAs campus i Ceres Parken, som er de fire andre finalister.

Prodekan for uddannelse Lise Wogensen Bach er begejstret for nomineringen, som hun især tilskriver de studerende.

”Vi er rigtigt stolte af nomineringen, det betyder jo, at de studerende er glade for at læse Medicin på Health, og nomineringen er høj grad de studerendes fortjeneste. Vi skaber fundamentet og rammerne, men det er de studerende, som får studiemiljøet til at blomstre og leve,” siger hun.

Lise Wogensen Bach peger også på foreningerne og sammenholdet på studiet som en klar årsag til, at Medicin er blandt finalisterne.

”De studerende er utroligt gode til at samle sig i foreningerne på Medicin. Både Umbilicus, som jo er festforeningen, men også de faglige foreninger trækker mange studerende til fra alle årgange. Det gør, at de både socialt, og fagligt sparrer med og hjælper hinanden på tværs af studiet.”

Hvorfor skal Medicin vinde?

Vi fangede Louise Olsen og Lukas Fitzgerald fra 6. semester midt i den sidste eksamenslæsning, dagen før bacheloren forhåbentligt kommer i hus, og spurgte dem, hvorfor de mener, Medicin har Byens Bedste Studiemiljø:

Kan Kapsejladsen slå Aarhus-ikonet Helmig?

Det er ikke kun medicinstudiet, som kan løbe afsted med æren som Byens Bedste. Kapsejladsen er i år finalist i kategorien ”Byens Bedste Kulturbegivenhed.”  Her ror de om kap om prisen i et stærkt felt, hvor både SPOT Festival og Thomas Helmig er blandt finalisterne.

Spændingen bliver først udløst ved et award-show i Tivoli Friheden torsdag d. 17. august. Du kan selv være med til at stemme både Medicin og Kapsejladsen i top på Aarhus Stiftstidendes side her

Prodekan for uddannelse, Lise Wogensen Bach
Aarhus Universitet, Health