Bliv pilot på fremtidens undervisningslokaler

Otte undervisningslokaler på Health er blevet teknisk opgraderet til såkaldte ’HyFlex’-rum. Du kan melde dig som pilot, hvis du er underviser og vil arbejde med fremtidens fleksible hybridundervisning, hvor studerende deltager både on-site og on-line samtidig.

Lokalet ligner så mange andre undervisningslokaler. Men i loftet sidder kamera og mikrofoner, og de giver mulighed for hybridundervisning af høj kvalitet.

Fakta

Otte lokaler på Health er omdannet til et HyFlex lokale.

E-moderatorene er studerende som CED har uddannet.

Omkring 50 studerende er uddannet til at hjælpe med zoom-undervisningen

Hvert lokale har plads til ca. 30 studerende onsite

Du finde de otte HyFlex rum på Health her:

  • Bygning 1150 - lokale 115 
  • Bygning 1231 - lokale 214
  • Bygning 1613 - lokale 49
  • Bygning 1613 - lokale 109
  • Bygning 1631 - lokale 135
  • Bygning 3410 - lokale 318
  • Bygning 3410 - lokale 518 
  • Bygning 1231 - lokale 318

Det ser måske ikke ud af meget. Et par kameraer i hjørnerne og lidt mikrofoner hængende fra loftet. Men træder man ind ad døren til lokale 214 i bygning 1231, er det faktisk et lille skridt ind i fremtiden. For kameraerne i hjørnerne og mikrofonerne i loftet sikrer, at undervisningen kan gå rent ind, både til de studerende i lokalet og til et hold på Zoom.

Lokalet er et af de i alt syv såkaldte HyFlex-undervisningslokaler, som HE it-support i samarbejde med Centre for Educational Development (CED) har installeret på Health. Nu mangler bare underviserne, der skal bruge rummet, som det er tiltænkt, fortæller specialkonsulent i CED, Mads Ronald Dahl:

”Det er state of the art, og nu prøver vi at lave en didaktik omkring det. Piloterne kan være undervisere, som f.eks. har hold, der allerede er opdelt på grund af manglende plads i laboratorierne. Det må gerne være praktiske undervisningsseancer, hvor de studerende har fingre i fagligheden. Det kan for eksempel være at træne molekylestrukturer i en database, eller forstå 3D strukturen af insulin,” forklarer han.

E-moderator zoomer ind og ud

Fidusen ved Hyflex-rummene er, at kameraer og mikrofoner giver de studerende online en fuld undervisningsoplevelse. Uden det ekstra udstyr kan det knibe med lyden, når medstuderende i lokalet stiller spørgsmål, eller at se ordentligt når underviseren viser noget praktisk. Alle piloterne får en e-moderator tilknyttet, som styrer knapperne, så der er ro på til at fokusere på selve undervisningen.

Med styr på teknikken, er det i stedet vigtigt, at undervisningen bliver planlagt, så både studerende i lokalet og på Zoom aktiveres, fortæller Mads Ronald Dahl:

”Man skal være tro mod undervisningsplanen, men også bevidste om, at det ikke er underviseren, men de studerende, som skal præstere. Så underviserens rolle er også i høj grad at sætte aktiviteter eller opgaver i gang, som kan løses ligeværdigt, hvad end de studerende er til stede fysisk eller online.”

Derfor skal underviserne også afsætte lidt ekstra tid til planlægning af hybrid-undervisningen.

”Det er nok lidt det samme, som hvis du skal planlægge din undervisning første gang. Der skal regnes lidt ekstra timer ind, hvis alle skal have det bedste ud af HyFlex-lokalerne. Og så er det vigtigt, at underviserne ikke er IT-novicer. Selvom der er en e-moderator, skal de have styr på det basale som BrightSpace, Zoom og PowerPoint,” siger Mads Ronald Dahl.

HyFlex-lokalerne er tænkt som et supplement til den undervisning, som allerede foregår på fakultetet. Derfor skal der ikke udvikles helt nye forløb, ligesom underviserne ikke behøver at planlægge alle undervisningstimerne efter muligheden for hybid-undervisning. Håbet er, at piloterne vil planlægge minimum to gange 45 minutters hybrid-undervisning i løbet af deres normale undervisningsforløb.

Fra Aarhus til Emdrup – og AU til stuen

Lektor Niels Trolle underviser i biostatistik på Institut for Folkesundhed. Her har han kørt et undervisningsforløb, hvor der både var studerende i Aarhus og online i Emdrup. Han har ikke haft adgang til HyFlex-lokalerne, og netop dårlig lyd og et stationært kamera var et problem, fortæller han.

”Kameraerne var sat i fast position, så de studerende i Emdrup kunne se, hvad jeg skrev på tavlen. I Emdrup var så to skærme. En til PowerPoint og en til streaming.  Principelt var der også lyd frem og tilbage. Men hvis jeg skruede for meget op, gik larmen igennem fra det ene lokale til det andet. Så det var en udfordring.”

Trods udfordringerne, var muligheden for den hybride undervisning en god løsning på et logistisk problem med studerende to forskellige steder. Og da sandhedens time kom, i form af eksamen, kunne der ikke ses forskel på resultaterne mellem de studerende online fra Emdrup og onsite i Aarhus.

HyFlex-lokalerne giver netop en mulighed for at forbedre en fælles undervisning mellem campus i Aarhus og studerende i for eksempel Emdrup eller Foulum, siger Mads Ronald Dahl fra CED. Men kan underviserne se, hvor det giver mening og muligheder at udnytte teknologien, er potentialet stort, fortæller han.

”Den forskningsbaserede undervisning og internationalisering kan i højere grad og med en lille indsats udfoldes med for eksempel gæsteforelæsere, samarbejdspartnere og industrien. Undervisningsformen kan også anvendes til specialiseret undervisningstilbud for eksperter, PhD studerende, Circle-U kurser, eller for undervisere på masterforløb, som har studerende et andet sted i livet, og nu kan imødekomme et behov for fleksibilitet.”