Akademisk Råd sætter fingeraftryk på Healths faglighed
Intern fordeling af bevillinger, indstilling af ph.d.’er og doktorer, udtalelser om strategiske forsknings- og uddannelsesområder og planer for videnudveksling. Det er nogle af de emner, der er på dagsordenen, når medlemmerne af Akademisk Råd sætter hinanden stævne cirka hver anden måned.
Hovedområdets faglige udvikling er omdrejningspunktet, når medlemmerne af Akademisk Råd mødes. Emnerne er mange og forskellige. Og det er medlemmerne også. Et af medlemmerne er medicinstuderende Søren Lomholt.
Engagement og medbestemmelse går hånd i hånd
Søren Lomholt hørte første gang om Akademisk Råd i Medicinerrådet, de studerendes fagråd på medicinstudiet. Han stillede efterfølgende op som studentermedlem i Akademisk Råd og blev valgt ind i maj 2013.
”Jeg er rigtig glad for, at mine medstuderende valgte mig som studenterrepræsentant i Akademisk Råd. Det er et privilegium at sidde med der, hvor de store beslutninger bliver truffet. Og så får jeg et spændende indblik i både VIP’ernes og TAP’ernes verden. Jeg lytter til og lærer af de andre medlemmer af Akademisk Råd, og så bidrager jeg med input om de studerendes synspunkt,” fortæller Søren Lomholt.
Søren Lomholt fortæller videre, at der i øjeblikket sker en masse spændende ting på Health. For eksempel studiereformen på medicin og kvalitetssikring af uddannelserne. Og på AU er der institutionsakkrediteringen og den innovationsdagsorden, som er lagt frem fra politisk side. Det er alt sammen emner, som diskuteres i Akademisk Råd og som på et tidspunkt får indflydelse på de studerende og deres hverdag på AU.
Og netop derfor synes han, at arbejdet i Akademisk Råd er så vigtigt.
Indflydelse på hovedområdets faglige udvikling
”Jeg vil gerne sætte et tydeligt fingeraftryk og sikre, at rådets anbefalinger til dekanen og andre er præget af de studerendes erfaringer og holdninger til eksempelvis undervisningskvalitet, eliteforløb, prægraduat-forskning og så videre. Det her er jo min helt unikke chance for på de studerendes vegne at få indflydelse på hovedområdets udvikling. Og den chance har jeg da tænkt mig at gribe,” siger Søren Lomholt.
Ifølge Søren Lomholt er arbejdet i Akademisk Råd er spændende og til tider ret krævende. Mange af de emner, som diskuteres i Akademisk Råd, kræver, at man har sat sig grundigt ind i et omfattende materiale.
”Arbejdet i Akademisk Råd har bestemt levet op til mine forventninger. Jeg oplever, at jeg bliver hørt og respekteret, og min mening tæller lige så meget som de øvrige medlemmers. Men når det så er sagt, indrømmer jeg da gerne, at jeg er glad for, at jeg nu har fået lidt mere erfaring og i højere grad kan bidrage til diskussionerne,” slutter Søren Lomholt.
Hvad er Akademisk Råd?
Akademisk Råd er et rådgivende organ, som laver udtalelser og indstillinger til dekanen og til rektor. Rådets medlemmer er enten ansatte eller studerende på Health, og der er både mandlige og kvindelige medlemmer i alle aldre.
Opgaver
Medlemmerne af Akademisk Råd har fire opgaver:
1. de skal udtale sig til dekanen om den interne fordeling af bevillinger,
2. de skal udtale sig om de centrale strategiske forsknings- og uddannelsesområder og planer for videnudveksling,
3. de skal indstille forslag til rektor om sammensætningen af sagkyndige udvalg, der skal bedømme ansøgere til videnskabelige stillinger, og
4. de skal tiltræde indstillinger vedrørende tildeling af ph.d.- og doktorgraden.
Herudover kan Akademisk Råd udtale sig om alle akademiske forhold af væsentlig betydning for universitetets virksomhed, og rådet har pligt til at drøfte de akademiske forhold, som dekan eller rektor forelægger.
Medlemmer
Akademisk Råd består af repræsentanter for det videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-studerende, og repræsentanter for de studerende. Rådets medlemmer vælges af og blandt det videnskabelige personale, de ph.d.-studerende og de studerende.
Læs mere
På Healths hjemmeside, kan du finde en liste over medlemmerne af Akademisk Råd, læse mere om Akademisk Råds arbejde, downloade forretningsordenen for Akademisk Råd (pdf) og læse referater af møderne.