Akademisk Råd får ny formand

Akademisk Råd på Health har netop holdt konstituerende møde og valgt professor Helle Prætorius Øhrwald fra Institut for Biomedicin som formand. Læs om Helles mål og ambitioner for rådet i dette interview.

De næste fire år står professor Helle Prætorius Øhrwald i spidsen for Akademisk Råd på Health.

Torsdag den 28. januar 2016 holdt Akademisk Råd på Health konstituerende møde. Her blev professor Helle Prætorius Øhrwald valgt som formand. Hun er nu klar til at overtage posten efter Jens Christian Hedemann Sørensen, som er klinisk koordinerende lærestolsprofessor på Institut for Klinisk Medicin.

Vi har talt med den nye formand om hendes rolle, ambitioner og mål.

Hvordan ser du din rolle som formand?

”Jeg mener, at min opgave som formand er at virke som katalysator for, at vores dekan kan få den optimale støtte og rådgivning fra sine akademiske medarbejdere. Via Akademisk Råd har medarbejdere og studerende ved Health et vigtigt middel til at komme med bemærkninger i forkøbet på centrale beslutninger på fakultets- og universitetsniveau. Det skal vi udnytte. Derfor er det vigtigt, at vi i rådet debatterer de aktuelle politiske og økonomiske udfordringer for universitet og også de problemer, som samme udfordringer måtte skabe for medarbejderne i hverdagen.”

Hvilke mål og ambitioner har du for det nye Akademisk Råd med dig i spidsen?

”Jeg har det mål, at Aarhus Universitets ledelse skal føle sig velinformeret om de problemer, deres personale står over for. Endvidere skal de være fuldt oplyste om potentielle konsekvenser af givne scenarier, inden vigtige beslutninger bliver truffet. Jeg har ambitioner om, at vi i Akademisk Råd fordeler vægten ligeligt på vores forsknings- og undervisningsben og så vidt muligt inddrager begge dele i vores rådgivende virksomhed.”

Er der nogle særlige opgaver eller områder, som du vil have fokus på i det kommende arbejde?

”For mig er det vigtigt, at vi konstant arbejder med strategier angående forskning og uddannelse i den aktuelle kontekst for Aarhus Universitet. Allerede ved det konstituerende møde blev der nævnt en række emner, som Akademisk Råd finder det timeligt at få belyst og diskuteret. Det gælder for eksempel uddannelsesmæssige udfordringer i forbindelse med institutionsakkrediteringen, og hvilken indflydelse specialekoncentrering på Rigshospitalet får på lægevidenskabelig forskning på AU. Det ligger mig meget på sinde, at de enkelte rådsmedlemmer kan få indflydelse på at sætte dagsordenen. Herudover er det vigtigt for mig, at vi hele tiden sørger for, at der er plads til at kunne tage akutopståede problemstillinger op. Særligt i de situationer hvor dekanen har behov for at høre vores stemme. Når det er sagt, er det væsentligt for mig personligt at fokusere på kvaliteten af universitetets nøglefunktioner og de grundlæggende videnskabelige vilkår i forbindelse med universitetets nuværende og kommende økonomiske rammer.”

Helle Prætorius Øhrwald tiltrådte som formand for Akademisk Råd på det konstituerende møde og er valgt for en periode på fire år.

Akademisk Råd har 20 medlemmer, hvoraf langt de fleste er nye efter valget i november 2015. Dekan Allan Flyvbjerg sidder for bordenden, og rådet mødes 4-5 gange om året.

Hvad er Akademisk Råd?

Akademisk Råd er fakultetets øverste rådgivende organ, som står for høringer, laver udtalelser og indstillinger til dekanen og rektor. Rådet skal:

• udtale sig til dekanen om den interne fordeling af bevillinger,
  • udtale sig om de centrale strategiske forsknings- og uddannelsesområder og planer for videnudveksling,
  • indstille forslag til rektor om sammensætningen af sagkyndige udvalg, der skal bedømme ansøgere til videnskabelige stillinger,
  • tildele ph.d.- og doktorgraden.

Vil du vide mere om Akademisk Råd?

Healths hjemmeside kan du læse mere om Akademisk Råds arbejde, finde referater fra møderne og se en liste over medlemmer af rådet.